Preliminary communication
https://doi.org/10.31664/zu.2023.113.11
O „umjetničkoj interpretaciji umjetničkog djela” Nenada Gattina kroz usporedno čitanje Henrija Cartier-Bressona
Ana Šverko
; Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, Hrvatska
Abstract
Članak polazi od usporedbe teksta Nenada Gattina objavljenog pod naslovom „O umjetničkoj interpretaciji umjetničkog djela” u časopisu Čovjek i prostor 1962. s tekstom Henrija Cartier-Bressona objavljenim u čuvenoj knjizi The Decisive Moment deset godina ranije. Dok Cartier-Bresson izdvaja pitanja motiva, kompozicije, boje, tehnike i naručitelja fotografije kao analitičke kategorije iz pozicije fotoreportera, Gattin, primjenjujući slične kategorije i strukturu teksta, u osnovnim crtama predstavlja motiv, kompoziciju i kadar, boju, svjetlo i tonalitet fotografije kao probleme kojima na distinktivan način treba prići fotograf umjetničkih djela i spomenika. Svaki se fotograf u tekstu izražava kroz prizmu svoje specifične fotografske prakse. Razumijevanje fotografije koje im je zajedničko temelji se na težnji ka stvaranju dokumentarne fotografije kao modernog umjetničkog djela, dok razlike proizlaze iz specifičnih zahtjeva i ciljeva različitih fotografskih žanrova kojima se bave. Komparativnom analizom njihovih tekstova koji razmatraju pitanja na presjecištu umjetničke i dokumentarne fotografije (od kojih je Cartier-Bressonov dosegnuo status svojevrsnoga umjetničkog manifesta i spada u antologiju tekstova o fotografiji 20. stoljeća), ističe se značenje Gattinova programatskog članka poznatog tek užem krugu stručnjaka, koji se prvi put uvodi u fokus znanstvene rasprave. Rad je proizašao iz istraživanja Gattinovih fotografija Dioklecijanove palače snimljenih 60-ih godina 20. stoljeća.
Keywords
Hrčak ID:
317880
URI
Publication date:
1.12.2023.
Visits: 437 *