Educational issues, Vol. 7 No. 1, 2024.
Review article
https://doi.org/10.53577/oot.7.1.4
Motivi djetinjstva u autobiografskoj prozi suvremenih hrvatskih književnica Maje Gluščević i Višnje Stahuljak
Maja Verdonik
orcid.org/0000-0002-2677-5205
; Učiteljski fakultet u Rijeci
*
Monika Štiglić Granić
; ² Dječji vrtić „Mali princ”
* Corresponding author.
Abstract
U radu se književnoteorijskim pristupom analiziraju autobiografske proze
Odrastanje (1995) Maje Gluščević i Sjećanja (1997) Višnje Stahuljak. Nakon prikaza
teorijskih odrednica autobiografskoga diskursa u hrvatskoj dječjoj književnosti, ova
književna djela interpretirana su polazeći od kriterija određivanja pripadnosti teksta
dječjoj književnosti te su promatrana na tematskoj razini s obzirom na motive djetinjstva i njihov odnos prema motivima širega društvenoga konteksta. Uzimajući u obzir
regionalni i lokalni identitet književnica, analizirani su i zavičajni motivi odabranih djela, odnosno njihova pojavnost u jeziku i prikazima govora.
Rezultati analize pokazuju širok raspon iskaznih mogućnosti autobiografskoga diskursa
u hrvatskoj dječjoj književnosti. Utjecaj periodizacije stvaralaštva književnica očituje
se u razini literarizacije pojedinoga književnoga djela koja, pritom, pripadaju tipu literarizirane autobiografije. Razloge za navedeno moguće je pronaći u zahtjevima dječje
književnosti s obzirom na dob čitatelja iako namjena i izraz teksta te izbor motiva djetinjstva otvaraju mogućnost propitivanja granica dječje književnosti. Analiza odabranih
književnih djela potvrđuje prožimanje privatnoga i javnoga prostora na tematskoj razini, pri čemu univerzalni motivi djetinjstva omogućuju poistovjećivanje čitatelja s tekstom, a motivi širega društvenog konteksta pridonose izgradnji specifičnoga konstrukta djetinjstva. Prisutnost zavičajnih motiva potvrđuje autobiografski karakter tekstova.
Keywords
dječja književnost; autobiografski diskurs; literarizirana autobiografija; Maja Gluščević; Višnja Stahuljak
Hrčak ID:
319615
URI
Publication date:
22.7.2024.
Visits: 327 *