Review article
https://doi.org/10.22572/mi.30.2.5
Datafikacija novinarstva: ključne teme i koncepti
Antonija Čuvalo
; Fakultet političkih znanosti, Sveučilište u Zagrebu
Paula Čatipović
orcid.org/0009-0002-7589-8874
; Fakultet političkih znanosti, Sveučilište u Zagrebu
Abstract
Rad daje pregled trendova u novinarstvu vezanih uz procese datafikacije i platformizacije te identificira ključne teme istraživanja i teoretiziranja o datafikaciji novinarstva u akademskoj literaturi. Datafikacija podrazumijeva kvantificiranje društvenog života koje je usko vezano s usponom digitalnih platformi. Platformizacija tako donosi prodor digitalnih sustava u društveni ekosustav, što značajno utječe na promjene u kulturnom sadržaju, a paralelna je i s dominacijom platformskih korporacija. Platformizacija i datafikacija su međusobno povezani procesi koji značajno utječu na prirodu svakodnevice i društvenu stvarnost, ali su nedovoljno istraženi i zapostavljeni u sociologiji medija i komunikacijskoj disciplini u Hrvatskoj. Cilj ovog rada je da se spomenute teme i procesi stave na agendu istraživačkog interesa. Rad identificira pet tematskih cjelina oko kojih se klasterira interes, prvenstveno zapadnoeuropske i sjevernoameričke akademske zajednice, vezano uz datafikaciju novinarstva. Datafikaciju novinarstva se tako istražuje kroz fokus na različite
žanrove podatkovnog novinarstva, vještine i kompetencije koje zahtjeva te kroz raspravu o tome kako se odražava na novinarske uloge. Digitalna analitika publika i njena uloga u transformaciji novinarstva predstavlja drugi važan aspekt datafikacije novinarstva i temu znanstvenog interesa. Treća tema obuhvaća način na koji publike doživljavaju i interpretiraju podatkovno generirane proizvode pa se tako dio prikazanih radova bavi analizom interakcije publika s podatkovno kreiranim sadržajima i algoritmima te recepcijom i efektima istih. Četvrta tematska cjelina obuhvaća nove pritiske i utjecaje na novinare i novinarstvo povezane s datafikacijom i platformizacijom gdje novinari sve češće moraju uzimati u obzir perspektivu računalnih analitičara i podatkovnih specijalista, ali i publika, te se otvaraju novi prostori tehnološkog nadzora nad novinarskim radom. Peta tema u fokusu
znanstvenog interesa povezana s datafikacijom novinarstva uključuje pojavu novih oblika moći u kontekstu platformizacije i uspona ekonomije podataka te istražuje sociokulturne utjecaje datafikacije općenito i datafikacije novinarstva. U Hrvatskoj gotovo i nema znanstvene literature koja se bavi ovom tematikom te ovaj rad stoga služi kao uvod u područje kroz koje će se ovu temu nastaviti obrađivati kao predmet teorijskog i istraživačkog interesa.
Keywords
datafikacija; automatizirano novinarstvo; algoritamsko novinarstvo; digitalna analitika; kulturna produkcija
Hrčak ID:
325158
URI
Publication date:
19.12.2024.
Visits: 0 *