Original scientific paper
Društvene vrednote i religioznost
Mladen Labus
; Institute for Social Research in Zagreb, Croatia
Abstract
U članku se ispituje prihvaćenost društvenih vrednota, bitnih za globalni proces modernizacije i postmodernizacije, te utjecaj religioznosti na prihvaćanje rečenih vrednota. Članak je proizišao iz
raščlambe rezultata iskustvenoga sociologijskog istraživanja provedena 1999. na reprezentativnom - stratificiranom, proporcionalnom i zonskom -uzorku veličine 705 punoljetnih stanovnika Zagreba i Zagrebačke županije u projektu Religijske promjene i vrijednosti u bruatskom društvu. Društvene i religijske promjene u hrvatskom društvu ispituje se u kontekstu procesa tranzicije iz predmodernog društva u moderno društvo. Struktura
vrijednosne orijentacije bitno određuje njegovu sliku u tome procesu.
Ta je struktura diferencirana statusom pojedinih vrednota i njihovim
značenjem za cjelovitu sliku društva u promijenjenoj društvenoj paradigmi. Najviše prihvaćene vrednote nose u sebi univerzalno značenje i pokazuju se dublje uronjenima u svijest, jer čine bit integriteta čovjeka kao čovjeka: pokazuju snažnu interioriziranu
moralnu svijest, što se može smatrati značajnim nalazom za vrijednosnu strukturu društva. Kad je riječ o dimenziji religioznosti u
ispitivanju vrednota, nalazi pokazuju da ova dimenzija ne utječe značajno na prihvaćanje ili odbijanje ponuđenih vrednota. To može upućivati na zaključak da društvene vrednote, označene bitnima za
konstituciju mreže vrednota u procesu modernizacije i postmodernizacije, nose u sebi slojeve univerzalnog značenja za čovjeka: sadržane su u velikim svjetskim religijama, te su po značenju etičkih vrijednosti sukladne. Vrijednosti su ispitivane metodama rangova prihvačenosti, faktorskom analizom i analizom
indeksa te s pet nezavisnih varijabla, pomoću analize varijance i
multiple regresijske analize.
Keywords
vrijednosti; religioznost; modernizacija; postmodernizacija; nova društvena paradigma; društvene vrednote; demokracija; hrvatsko društvo; tranzicija
Hrčak ID:
33398
URI
Publication date:
11.3.2009.
Visits: 3.561 *