Original scientific paper
https://doi.org/10.31724/rihjj.51.1.13
Sposobnost proizvodnje atributnih odnosnih rečenica djece mlađe školske dobi urednog razvoja
Mirjana Lasan-Grevelhörster
; Poslijediplomski doktorski studij Poremećaji jezika, govora i slušanja, Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Gordana Hržica
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Ana Leko Krhen
orcid.org/0000-0001-6118-1755
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Abstract
Istraživanjem se ispitivala sposobnost proizvodnje atributnih odnosnih rečenica kod djece mlađe školske dobi urednoga jezičnog razvoja. Sudjelovalo je pedesetoro djece u dobi od 6,5 do 9,6 godina koja su u zadatku ponavljanja reproducirala rečenice oblikovane prema kriterijima složenosti glavne surečenice (jednostavnija/složenija), uloge odnosne zamjenice (subjekt/objekt) i položaja odnosne rečenice (središnje umetnuta / desno razgranata). Rezultati pokazuju da starija djeca postižu nešto bolje rezultate, ali dobne razlike nisu statistički značajne. Ključnim čimbenikom pokazala se složenost glavne surečenice: djeca su češće griješila u rečenicama sa složenijom strukturom nego u jednostavnijima. Uloga odnosne zamjenice bila je važna samo u složenijim rečenicama, dok se položaj odnosne rečenice pokazao relevantnim tek u kombinaciji s drugim čimbenicima. Djeca su činila znatno više sintaktičkih nego leksičkih pogrešaka, osobito u složenijim konstrukcijama, što upućuje na to da zahtjevi radnog pamćenja imaju važnu ulogu u obradi tih struktura. Nalazi upućuju na to da međudjelovanje radnog pamćenja i sintaktičke složenosti oblikuje uspješnost ponavljanja takvih konstrukcija, što ima važne implikacije za spoznaje o proizvodnji odnosnih rečenica u hrvatskom jeziku, kao i za kliničku praksu, primjerice za razvoj standardiziranih jezičnih testova.
Keywords
atributne odnosne rečenice; sintaktička složenost; mlađa školska djeca; radno pamćenje; jezični razvoj
Hrčak ID:
340294
URI
Publication date:
30.12.2025.
Visits: 0 *