Review article
Blaženstvo siromaha (Mt 5,3; Lk 6,20)
Marijan Vugdelija
; Catholic Faculty of Theology, University of Split
Abstract
Svrha ovog rada Je da baci novo svjetlo na shvaćanje i
tumačenje prvog Isusovog blaženstva. U prvom dijelu auktor
nastoji, na osnovi literarne kritike, utvrditi izvorni oblik blaženstva
između njegove dvije verzije. Dolazi do zaključka da Je Luka
sačuvao izvorni oblik. U drugom dijelu iznosi na vidjelo smisao
blaženstva siromaha u tom izvornom obliku. U zaključnoj riječi
sažima rezultate istraživanja.
Kritika priznaje isusovsku autentičnost prvog blaženstva.
Uostalom, postoji savršena podudarnost između tog blaženstva i
tragova Isusova nauka te njegova stava prema svim vrstama
siromaha. Isus u tom blaženstvu proglašava blaženima siromahe kao
takve, ne osvrćući se izravno na njihova unutarnja raspoloženja. To
nam zvuči paradoksalno: preokreće uobičajene načine mišljenja i
prosuđivanja. Obično ljudi smatraju bogataše 'blaženima'. Stoga, da
bi se shvatio pravi smisao blaženstva siromaha, bilo Je potrebno
utvrditi tko su ti siromasi i zbog kojeg razloga ih Isus proglašava
blaženima. Auktor to čini promatrajući prvo blaženstvo u svjetlu
njegove starozavjetne pozadine i stavljajući ga u kontekst Isusova
nauka i njegova odnosa prema raznim vrstama siromaha. Dominantni
vid koji izlazi na vidjelo u toj analizi, a koji je od velike
važnosti za ispravno shvaćanje i tumačenje našeg blaženstva jest taj
da Je siromah preporučen pažtiji kralja i bogova na starom Istoku, i
posebno daje Bog Izraelov uvijek na strani siromaha, potlačenih i
obespravljenih. Svaki kralj dostojan tog imena brinut će se da siromasi budu nahranjeni, ali također i prije svega da se poštuje
njihovo pravo sa strane mogućnika, bogataša i tlačitelja. Bog,
pravedni kralj, ne može a da ne bude zaštitnik razbaštinjenih. I
doista, Bog Biblije sa svojim božanskim autoritetom jamči pravo
siromaha i obespravljenih i daje da ono trijumfira na kraju. Na
poseban način on će biti zaštitnik siromaha u vrijeme svog
eshatološkog zahvata. Istina, stav siromaha uključuje čekanje i
pouzdanje, ali oni neće postati dionicima blagodati kraljevstva
Božjega prvenstveno zbog tih raspoloženja. Bog štiti siromahe prije
svega jer su oni "bes prava" i jer tamo gdje Bog kraljuje, vlada i pravo i pravednost. Tu se nalazi prvi i osnovni razlog zašto Isus proglašava siromahe blaženima.
Kratko rečeno, blaženstvo siromaha je radosna vijest koju Isus
ima donijeti siromasima i obespravljenima. Oni sada imaju razlog za
radost, jer s Isusovim dolaskom dolazi kraljevstvo Božje u kojem oni
ponovno zadobivaju prava kojih su bili lišeni i time postaju povlašteni
Božji miljenici. Iz svega toga jasno proizlazi da je eshatološko
kraljevstvo Božje u svojoj biti kraljevstvo Oca i spasonosne snage
njegove dobrote i ljubavi. To je u prvom redu bezuvjetna ponuda
spasenja.
Keywords
siromah; siromaštvo; blaženstvo; kraljevstvo Božje
Hrčak ID:
39006
URI
Publication date:
21.3.2002.
Visits: 2.197 *