Skip to the main content

Original scientific paper

(Re)konstrukcija balkanskih identiteta kroz popularnu glazbu

Marin Cvitanović orcid id orcid.org/0000-0002-3741-0332 ; Geography Department, Faculty of Natural Sciences and Mathematics, University of Zagreb, Zagreb, Croatia


Full text: croatian pdf 1.030 Kb

page 317-335

downloads: 3.896

cite


Abstract

Rad se bavi pitanjem reprodukcije stereotipa o Balkanu u tekstovima popularne glazbe iz bivše Jugoslavije. U posljednjih dvadeset godina na glazbenim tržištima regije objavljeno je više od stotinu pjesama na srpskome i hrvatskom jeziku u čijim se tekstovima javlja termin Balkan kao metafora kako bi se opisala i objasnila atmosfera rata, siromaštva, sukoba i strasti, ljepote i ponosa. Na temelju analize tih tekstova i učestalosti pojavljivanja tema i motiva moguće je razlučiti četiri diskursa: 1. Balkan kao područje rata i sukoba, 2. Balkan kao područje uživanja, strasti i fatalizma, 3. primitivni i agresivni »muški« Balkan nasuprot lijepome, ponosnom i ustrajnom »ženskom« Balkanu i 4. Balkan kao »drugo« Europe. Rezultati analize glazbenih tekstova pokazali su da se unatoč inherentnoj fluidnosti i nejasnosti same definicije Balkana i njegova prostornog obuhvata, te sukladno tome i mogućnosti distanciranja od njih, reproduciraju uglavnom negativni stereotipi o Balkanu. Pritom se oni ne dovode u pitanje, već se prihvaćaju i potvrđuju kao dio vlastitog identiteta.

Keywords

Balkan; identitet; geografija glazbe; balkanizacija; turbofolk

Hrčak ID:

48368

URI

https://hrcak.srce.hr/48368

Publication date:

30.12.2009.

Article data in other languages: english french

Visits: 7.950 *