Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

(Re)konstrukcija balkanskih identiteta kroz popularnu glazbu

Marin Cvitanović orcid id orcid.org/0000-0002-3741-0332 ; Geografski odsjek, Prirodoslovno-matematički fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb , Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 1.030 Kb

str. 317-335

preuzimanja: 3.911

citiraj


Sažetak

Rad se bavi pitanjem reprodukcije stereotipa o Balkanu u tekstovima popularne glazbe iz bivše Jugoslavije. U posljednjih dvadeset godina na glazbenim tržištima regije objavljeno je više od stotinu pjesama na srpskome i hrvatskom jeziku u čijim se tekstovima javlja termin Balkan kao metafora kako bi se opisala i objasnila atmosfera rata, siromaštva, sukoba i strasti, ljepote i ponosa. Na temelju analize tih tekstova i učestalosti pojavljivanja tema i motiva moguće je razlučiti četiri diskursa: 1. Balkan kao područje rata i sukoba, 2. Balkan kao područje uživanja, strasti i fatalizma, 3. primitivni i agresivni »muški« Balkan nasuprot lijepome, ponosnom i ustrajnom »ženskom« Balkanu i 4. Balkan kao »drugo« Europe. Rezultati analize glazbenih tekstova pokazali su da se unatoč inherentnoj fluidnosti i nejasnosti same definicije Balkana i njegova prostornog obuhvata, te sukladno tome i mogućnosti distanciranja od njih, reproduciraju uglavnom negativni stereotipi o Balkanu. Pritom se oni ne dovode u pitanje, već se prihvaćaju i potvrđuju kao dio vlastitog identiteta.

Ključne riječi

Balkan; identitet; geografija glazbe; balkanizacija; turbofolk

Hrčak ID:

48368

URI

https://hrcak.srce.hr/48368

Datum izdavanja:

30.12.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski francuski

Posjeta: 8.022 *