Skip to the main content

Preliminary communication

ATIPIČNI KOMUNIKACIJSKI RAZVOJ I SOCIOADAPTIVNO FUNKCIONIRANJE U RANOJ DOBI

Jasmina IVŠAC PAVLIŠA ; Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Zagreb


Full text: croatian pdf 379 Kb

page 279-303

downloads: 3.056

cite


Abstract

Poremećaji komunikacije koji nadilaze probleme s
"progovaranjem" ozbiljan su i čest problem s kojim se suočavaju
roditelji i šira okolina u kojoj dijete odrasta. Društva u kojima
postoje sustavi rane intervencije uz pravodobno prepoznavanje
poremećaja iz autističnoga spektra uključuju dijete u rane
interventne programe. Kako se u Republici Hrvatskoj još uvijek
nedovoljno pozornosti posvećuje ranome razvoju i odstupanjima,
nerazumijevanje razvojnih fenomena utječe na gubitak intuicije i
nesnalaženje u odgojnim postupcima kod roditelja i odgojitelja.
Psihološko-logopedska procjena djece prosječne kronološke dobi
3,6 (N=30) koja dolaze na obradbu u Centar za rehabilitaciju
Edukacijsko-rehabilitacijskoga fakulteta zato što ne govore
otkriva ozbiljne probleme u socijalnoj komunikaciji (ograničeno
razumijevanje jezika, nesustavno odgovaranje na komunikaciju,
komuniciranje za malen broj svrha). Kako ne postoje podaci o
tome kako se ista djeca prilagođuju na svakodnevicu, roditelji su
ispitani telefonom te je proveden kratki upitnik. Dobiveni rezultati
pokazuju da se djeca s komunikacijskim poremećajima teško
prilagođuju redovitim predškolskim programima, a nerijetko
ostaju bez ikakva oblika predškolskoga obrazovanja i terapije. U
interpretaciji rezultata otvaraju se razna društvena pitanja: o
razini svijesti o poremećajima iz autističnoga spektra,
centraliziranosti dijagnostičkih usluga u glavnim gradovima i
ulozi roditelja u prilagodbi djece na svakodnevni život.

Keywords

atipični komunikacijski razvoj; socijalna kognicija; rana intervencija; prilagodba; predškolski sustav obrazovanja

Hrčak ID:

52207

URI

https://hrcak.srce.hr/52207

Publication date:

1.5.2010.

Article data in other languages: english german

Visits: 6.094 *