Prethodno priopćenje
ATIPIČNI KOMUNIKACIJSKI RAZVOJ I SOCIOADAPTIVNO FUNKCIONIRANJE U RANOJ DOBI
Jasmina IVŠAC PAVLIŠA
; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Sažetak
Poremećaji komunikacije koji nadilaze probleme s
"progovaranjem" ozbiljan su i čest problem s kojim se suočavaju
roditelji i šira okolina u kojoj dijete odrasta. Društva u kojima
postoje sustavi rane intervencije uz pravodobno prepoznavanje
poremećaja iz autističnoga spektra uključuju dijete u rane
interventne programe. Kako se u Republici Hrvatskoj još uvijek
nedovoljno pozornosti posvećuje ranome razvoju i odstupanjima,
nerazumijevanje razvojnih fenomena utječe na gubitak intuicije i
nesnalaženje u odgojnim postupcima kod roditelja i odgojitelja.
Psihološko-logopedska procjena djece prosječne kronološke dobi
3,6 (N=30) koja dolaze na obradbu u Centar za rehabilitaciju
Edukacijsko-rehabilitacijskoga fakulteta zato što ne govore
otkriva ozbiljne probleme u socijalnoj komunikaciji (ograničeno
razumijevanje jezika, nesustavno odgovaranje na komunikaciju,
komuniciranje za malen broj svrha). Kako ne postoje podaci o
tome kako se ista djeca prilagođuju na svakodnevicu, roditelji su
ispitani telefonom te je proveden kratki upitnik. Dobiveni rezultati
pokazuju da se djeca s komunikacijskim poremećajima teško
prilagođuju redovitim predškolskim programima, a nerijetko
ostaju bez ikakva oblika predškolskoga obrazovanja i terapije. U
interpretaciji rezultata otvaraju se razna društvena pitanja: o
razini svijesti o poremećajima iz autističnoga spektra,
centraliziranosti dijagnostičkih usluga u glavnim gradovima i
ulozi roditelja u prilagodbi djece na svakodnevni život.
Ključne riječi
atipični komunikacijski razvoj; socijalna kognicija; rana intervencija; prilagodba; predškolski sustav obrazovanja
Hrčak ID:
52207
URI
Datum izdavanja:
1.5.2010.
Posjeta: 6.161 *