Skip to the main content

Review article

ODGOJNA PREOBRAZBA U TELEOLOGIJSKOM I AKSIOLOGIJSKOM OZRAČJU

Ante Vukasović orcid id orcid.org/0000-0002-7606-2721 ; Umirovljeni profesor Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu


Full text: croatian pdf 374 Kb

page 97-117

downloads: 2.938

cite


Abstract

Rasprava je posvećena odgoju kao pedagogijsko-vrijednosnom
fenomenu. Autor se suprotstavlja jednostranom intelektualističkom, didaktičko- materijalističkom i scijentističkom svođenju vrlo složenog, slojevitog procesa odgajanja i čovjekova oplemenjivanja na puko stjecanje znanja, umijeća i navika, na faktografiju i obrazovanje. Time se ignorira i posve zapostavlja etičko-vrijednosna sastavnica života i izgrađivanje ljudskih odlika po kojima biološki dani pojedinac i postaje uljuđenim ljudskim bićem. Rasprava ima četiri glavna strukturna dijela. U prvom autor razmatra općeljudsko
povijesno i individualno značenje odgajanja i zaključuje da je odgoj
temelj na komu sve počiva, jer bez njega ne bi bilo ni čovjeka ni ljudske zajednice. U drugom se pedagogija promatra u vrijednosnom ozračju, izdvajaju se pedagogijska teleologija i aksiologija kao posebno značajne discipline, jer bez njihova određenja smisla, svrhe i odgojnih vrijednosti nije moguće svrhovito iučinkovito odgajanje. Treći dio je posvećen hrvatskoj pedagogijsko-vrijednosnoj
baštini i glavnim predstavnicima takve usmjerbe između dva svjetska rata. U četvrtom autor traži reafirmaciju naznačene baštine i povratak zanemarenim pedagogijskim stečevinama i vrjednotama kao bitnom sastavnom dijelu svekolike hrvatske duhovne obnove, moralne i odgojne preobrazbe.

Keywords

odgoj, pedagogija; vrijednosti; pedagogijska teleologija; pedagogijska aksiologija; hrvatska pedagogijska baština

Hrčak ID:

59602

URI

https://hrcak.srce.hr/59602

Publication date:

30.6.2010.

Article data in other languages: english

Visits: 4.591 *