Review article
DŽEZ IZME\U POPULARNE GLAZBE I ELITNE UMJETNOSTI
Rašeljka KRNIĆ
orcid.org/0000-0002-2370-433X
; Institute of Social Sciences Ivo Pilar, Zagreb
Abstract
Na samom početku svoga teksta pod naslovom "Je li džez
popularna glazba?" Simon Frith tvrdi da je vrlo lako
odgovoriti na to pitanje. On jednostavno i jasno kaže:
"Da! Kraj diskusije." Međutim, činjenica da oko odgovora
na to pitanje nema konsenzusa – ni među teoretičarima,
a ni među glazbenicima i publikama – indicira da odgovor
ni izdaleka nije tako jednostavan i naglašava kompleksnost
džeza kao glazbenoga i kulturnoga fenomena nastalog
na početku 20. stoljeća. Uzimajući u obzir paradoksalnu
prirodu džeza i njegov specifični povijesni razvoj, čini se
simptomatičnim da su "popular music studies" i "jazz studies"
dvije zasebne znanstvene discipline. Iako je 1920-ih
i 1930-ih godina džez nedvojbeno, u određenim
varijantama, imao popularni karakter, neki teoretičari
smatraju da je taj njegov aspekt nepravedno zapostavljen u
istraživanjima popularne glazbe. S druge strane, džez je
nazivan i "američkom klasičnom glazbom", a ne masovnim
medijima distribuiranom popularnom glazbom, pa bi kao
takav trebao biti tretiran kao ozbiljna "visoka" umjetnost.
Zagovarači ovakva pristupa smatraju da džez nije
zapostavljen unutar "popular music studies", nego onamo i
ne pripada. Neovisno o tome promatramo li povijest džeza
evolucijski, kao žanr koji je prešao put od folka do
komercijalne zabavne glazbe pa do "ozbiljne" umjetnosti, ili
kao stalno promjenjiv dijalektički odnos između avangarde i
mainstreama, pitanje njegove definicije i dalje ostaje
problematično.
Keywords
džez; popularna glazba; elitna umjetnost; popularna kultura; visoka kultura; kritika džeza
Hrčak ID:
62741
URI
Publication date:
23.12.2010.
Visits: 4.209 *