Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

DŽEZ IZME\U POPULARNE GLAZBE I ELITNE UMJETNOSTI

Rašeljka KRNIĆ orcid id orcid.org/0000-0002-2370-433X ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 217 Kb

str. 1115-1138

preuzimanja: 1.478

citiraj


Sažetak

Na samom početku svoga teksta pod naslovom "Je li džez
popularna glazba?" Simon Frith tvrdi da je vrlo lako
odgovoriti na to pitanje. On jednostavno i jasno kaže:
"Da! Kraj diskusije." Međutim, činjenica da oko odgovora
na to pitanje nema konsenzusa – ni među teoretičarima,
a ni među glazbenicima i publikama – indicira da odgovor
ni izdaleka nije tako jednostavan i naglašava kompleksnost
džeza kao glazbenoga i kulturnoga fenomena nastalog
na početku 20. stoljeća. Uzimajući u obzir paradoksalnu
prirodu džeza i njegov specifični povijesni razvoj, čini se
simptomatičnim da su "popular music studies" i "jazz studies"
dvije zasebne znanstvene discipline. Iako je 1920-ih
i 1930-ih godina džez nedvojbeno, u određenim
varijantama, imao popularni karakter, neki teoretičari
smatraju da je taj njegov aspekt nepravedno zapostavljen u
istraživanjima popularne glazbe. S druge strane, džez je
nazivan i "američkom klasičnom glazbom", a ne masovnim
medijima distribuiranom popularnom glazbom, pa bi kao
takav trebao biti tretiran kao ozbiljna "visoka" umjetnost.
Zagovarači ovakva pristupa smatraju da džez nije
zapostavljen unutar "popular music studies", nego onamo i
ne pripada. Neovisno o tome promatramo li povijest džeza
evolucijski, kao žanr koji je prešao put od folka do
komercijalne zabavne glazbe pa do "ozbiljne" umjetnosti, ili
kao stalno promjenjiv dijalektički odnos između avangarde i
mainstreama, pitanje njegove definicije i dalje ostaje
problematično.

Ključne riječi

džez; popularna glazba; elitna umjetnost; popularna kultura; visoka kultura; kritika džeza

Hrčak ID:

62741

URI

https://hrcak.srce.hr/62741

Datum izdavanja:

23.12.2010.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 3.444 *