Conference paper
USMENA KAJKAVSKA KNJIŽEVNOST U KRITIČKOM IZBORU I OBZORJU ČASOPISA "KAJ"
Ivan Zvonar
; Varaždin, Hrvatska
Abstract
Ako prve zapise kajkavskih duhovnih i svjetovnih pjesama donose rukopisne pjesmarice, pisane od 16. do sredine 19. stoljeća, začetke usmene proze valja tražiti u pisanim djelima kajkavskih propovjednika iz 17. i 18. stoljeća.
Razlika je ipak u činjenici što je cjelokupna kajkavska književnost u stihovima kroz tristo godina stvarana po načelima zajedničke, nepisane, ali sveprisutne poetike, tako da su primjeri pisane poezije vrlo lako prelazili u usmenu književnost i obratno. Zato je pojava spuštenih kulturnih dobara u starijoj kajkavskoj poeziji češća nego u drugim europskim literaturama.
Nasuprot tome, propovjednici su morali uvažavati spoznajne mogućnosti svojih vjernika, pa su primjere iz propovijedi i stilski i sadržajno prilagođavali slušateljima.
Znanstveno proučavanje kajkavske usmene književnosti, odvojeno od pisane, počinje tek s razdobljem romantizma, kada se i na kajkavskom jezičnom prostoru javljaju prve tiskane zbirke usmenih pjesama i pripovijedaka.
Tom književnom fenomenu posvećuje odgovarajuću pažnju i časopis "Kaj" od početka svog izlaženja do danas.
Tekstovi skupljeni na njegovim stranicama otkrivaju sve bogatstvo jedne posebne forme književnog stvaralaštva, i to u sva tri književna roda: lirici, epici i drami, i u svim stihovnim i proznim književnim vrstama.
Ona ujedno pokazuje da kajkavska usmena književnost čini neodvojivi dio cjelokupne hrvatske i svjetske književnosti.
Mora se, nažalost, konstatirati da je usmeno stvaralaštvo i na kajkavskim prostorima završilo svoj prirodni život još u šezdesetim godinama dvadesetoga stoljeća.
Zbog toga je svaki novi zapisani primjer, do kojega se još može doći, dragocjen za hrvatsku znanost i kulturu.
Keywords
Kajkavska usmena i pisana književnost; poseban oblik stvaralaštva; rukopisne pjesmarice; propovijedi i propovjednici; paralelni zapisi; završetak jednog stvaralačkog procesa
Hrčak ID:
70399
URI
Publication date:
5.7.2009.
Visits: 3.358 *