Skip to the main content

Original scientific paper

DJEČJI VICEVI - MOGUĆNOSTI KLASIFIKACIJE I INTERPRETACIJE

Ljiljana Marks ; Institute of Ethnology and Folklore Research, Zagreb, Croatia


Full text: croatian pdf 5.245 Kb

page 213-224

downloads: 2.524

cite

Full text: english pdf 687 Kb

page 225-225

downloads: 282

cite


Abstract

Autorica analizira dječje viceve upozoravajući na problem klasifikacije. Nudi nekoliko mogućnosti (formalna struktura, likovi, tema), ali navodi i njihove manjkavosti. Interpretacijom specifičnih primjera (pitalica, etnički i politički vic) upozorava na složenost i višeslojnost toga problema.
Na formalnom se planu pokazuje paralela s bajkom i njezinom tročlanom strukturom, s prikazivanjem likova kao tipova koji simboliziraju određene radnje ili teme, s tipiziranim počecima, pojedinim ritmiziranim dijelovima.
U nekim se vicevima za zastrašivanje, koji su isključivi dio dječjeg pripovjedačkog repertoara, javlja atmosfera slična onoj što dominira u predaji, ali je poanta vrlo banalna, podosta ironična i trenutno neutralizira strah. Poantom i ironičnom notom ti se vicevi razlikuju od zastrašujućih priča kojima je krajnji cilj izazvati što veći strah.
Primjerima se pokazuje kako je dječji vic dio jedne od najstarijih pripovjedačkih tradicija, a danas i jedna od najvitalnijih i ravnopravnih usmenoknjiževnih vrsta.

Keywords

Hrčak ID:

76651

URI

https://hrcak.srce.hr/76651

Publication date:

15.7.1991.

Article data in other languages: english

Visits: 4.551 *