Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

DJEČJI VICEVI - MOGUĆNOSTI KLASIFIKACIJE I INTERPRETACIJE

Ljiljana Marks ; Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 5.245 Kb

str. 213-224

preuzimanja: 2.524

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 687 Kb

str. 225-225

preuzimanja: 282

citiraj


Sažetak

Autorica analizira dječje viceve upozoravajući na problem klasifikacije. Nudi nekoliko mogućnosti (formalna struktura, likovi, tema), ali navodi i njihove manjkavosti. Interpretacijom specifičnih primjera (pitalica, etnički i politički vic) upozorava na složenost i višeslojnost toga problema.
Na formalnom se planu pokazuje paralela s bajkom i njezinom tročlanom strukturom, s prikazivanjem likova kao tipova koji simboliziraju određene radnje ili teme, s tipiziranim počecima, pojedinim ritmiziranim dijelovima.
U nekim se vicevima za zastrašivanje, koji su isključivi dio dječjeg pripovjedačkog repertoara, javlja atmosfera slična onoj što dominira u predaji, ali je poanta vrlo banalna, podosta ironična i trenutno neutralizira strah. Poantom i ironičnom notom ti se vicevi razlikuju od zastrašujućih priča kojima je krajnji cilj izazvati što veći strah.
Primjerima se pokazuje kako je dječji vic dio jedne od najstarijih pripovjedačkih tradicija, a danas i jedna od najvitalnijih i ravnopravnih usmenoknjiževnih vrsta.

Ključne riječi

Hrčak ID:

76651

URI

https://hrcak.srce.hr/76651

Datum izdavanja:

15.7.1991.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.551 *