Izvorni znanstveni članak
DJEČJI VICEVI - MOGUĆNOSTI KLASIFIKACIJE I INTERPRETACIJE
Ljiljana Marks
; Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Autorica analizira dječje viceve upozoravajući na problem klasifikacije. Nudi nekoliko mogućnosti (formalna struktura, likovi, tema), ali navodi i njihove manjkavosti. Interpretacijom specifičnih primjera (pitalica, etnički i politički vic) upozorava na složenost i višeslojnost toga problema.
Na formalnom se planu pokazuje paralela s bajkom i njezinom tročlanom strukturom, s prikazivanjem likova kao tipova koji simboliziraju određene radnje ili teme, s tipiziranim počecima, pojedinim ritmiziranim dijelovima.
U nekim se vicevima za zastrašivanje, koji su isključivi dio dječjeg pripovjedačkog repertoara, javlja atmosfera slična onoj što dominira u predaji, ali je poanta vrlo banalna, podosta ironična i trenutno neutralizira strah. Poantom i ironičnom notom ti se vicevi razlikuju od zastrašujućih priča kojima je krajnji cilj izazvati što veći strah.
Primjerima se pokazuje kako je dječji vic dio jedne od najstarijih pripovjedačkih tradicija, a danas i jedna od najvitalnijih i ravnopravnih usmenoknjiževnih vrsta.
Ključne riječi
Hrčak ID:
76651
URI
Datum izdavanja:
15.7.1991.
Posjeta: 4.551 *