Skip to the main content

Original scientific paper

Anksioznost i depresivnost kao korelati sociometrijskog statusa u grupi vršnjaka

Eleonora Glavina ; General Hospital Čakovec
Gordana Keresteš orcid id orcid.org/0000-0002-5056-3894 ; Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb



Abstract

U razdoblju adolescencije vršnjačka grupa postaje sve značajniji kontekst razvoja, pa je poznavanje prediktora i korelata kvalitete odnosa s vršnjacima i statusa među vršnjacima od velike teorijske i praktične važnosti. Dosadašnja istraživanja većinom su se bavila ispitivanjem povezanosti između eksternaliziranih ponašanja i položaja djece u grupi vršnjaka, dok je znatno manje pažnje posvećeno povezanosti internaliziranih ponašanja i socijalnog statusa. Cilj ovog rada bio je utvrditi povezanost depresivnosti i anksioznosti sa statusom u vršnjačkoj grupi u razdoblju rane adolescencije. Uzorak se sastojao od 177 učenika šestog razreda (89 djevojčica) prosječne dobi 12,75 godina. Samoprocjene depresivnosti i anksioznosti prikupljene su primjenom Skale depresivnosti za djecu i adolescente (Vulić-Prtorić, 2003.) i Skale strahova i anksioznosti za djecu i adolescente (Vulić-Prtorić, 2004a.), dok je status u grupi vršnjaka određen sociometrijskom tehnikom imenovanja. Ni ukupna depresivnost i anksioznost, niti pojedini njihovi aspekti, nisu bili povezani s prihvaćanjem i odbacivanjem od vršnjaka iz razreda. U ukupnom uzorku i uzorku djevojčica ni jedna korelacija nije bila statistički značajna, dok je u uzorku dječaka utvrđena slaba negativna povezanost separacijske anksioznosti i odbacivanja, koja pokazuje kako vršnjaci manje odbacuju dječake s izraženijom separacijskom anksioznošću. Rezultati su raspravljeni s razvojnog aspekta, uz isticanje metodoloških ograničenja istraživanja i davanje smjernica za buduća istraživanja.

Keywords

anksioznost; depresivnost; sociometrijski status; rana adolescencija

Hrčak ID:

81379

URI

https://hrcak.srce.hr/81379

Publication date:

30.6.2007.

Article data in other languages: english

Visits: 1.995 *