Suvremena psihologija, Vol. 10 No. 1, 2007.
Izvorni znanstveni članak
Anksioznost i depresivnost kao korelati sociometrijskog statusa u grupi vršnjaka
Eleonora Glavina
; Županijska bolnica Čakovec
Gordana Keresteš
orcid.org/0000-0002-5056-3894
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
U razdoblju adolescencije vršnjačka grupa postaje sve značajniji kontekst razvoja, pa je poznavanje prediktora i korelata kvalitete odnosa s vršnjacima i statusa među vršnjacima od velike teorijske i praktične važnosti. Dosadašnja istraživanja većinom su se bavila ispitivanjem povezanosti između eksternaliziranih ponašanja i položaja djece u grupi vršnjaka, dok je znatno manje pažnje posvećeno povezanosti internaliziranih ponašanja i socijalnog statusa. Cilj ovog rada bio je utvrditi povezanost depresivnosti i anksioznosti sa statusom u vršnjačkoj grupi u razdoblju rane adolescencije. Uzorak se sastojao od 177 učenika šestog razreda (89 djevojčica) prosječne dobi 12,75 godina. Samoprocjene depresivnosti i anksioznosti prikupljene su primjenom Skale depresivnosti za djecu i adolescente (Vulić-Prtorić, 2003.) i Skale strahova i anksioznosti za djecu i adolescente (Vulić-Prtorić, 2004a.), dok je status u grupi vršnjaka određen sociometrijskom tehnikom imenovanja. Ni ukupna depresivnost i anksioznost, niti pojedini njihovi aspekti, nisu bili povezani s prihvaćanjem i odbacivanjem od vršnjaka iz razreda. U ukupnom uzorku i uzorku djevojčica ni jedna korelacija nije bila statistički značajna, dok je u uzorku dječaka utvrđena slaba negativna povezanost separacijske anksioznosti i odbacivanja, koja pokazuje kako vršnjaci manje odbacuju dječake s izraženijom separacijskom anksioznošću. Rezultati su raspravljeni s razvojnog aspekta, uz isticanje metodoloških ograničenja istraživanja i davanje smjernica za buduća istraživanja.
Ključne riječi
anksioznost; depresivnost; sociometrijski status; rana adolescencija
Hrčak ID:
81379
URI
Datum izdavanja:
30.6.2007.
Posjeta: 1.995 *