Original scientific paper
Širi Telemahov „odgojni krug”
Marko Pranjić
orcid.org/0000-0001-7072-0300
; Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu
Abstract
Autor u svom pedagoškom iščitavanju Odiseje istražuje odgojno mjesto i ulogu slugu u grčkoj antici smještajući ih u „širi odgojni krug“ gledano sa stajališta rodbinske veze iako su oni u mnogo situacija odgajaniku puno bliži od osoba s kojima je krvno povezan. Konkretno, riječ je o Eurikleji, Eumeju, Filetiju i Doliju s čijih književnih likova autor iščitava vrlo važne pedagoške vrijednosti koje su stajale na raspolaganju mladom Telemahu, odgajaniku iz davne antike. Tako, a za razliku od stereotipnog promišljanja o slugama kao prezrenim, potlačenim i obezvređivanim ljudskim bićima, ovdje se u prvi plan
stavlja njihov svijetli društveni primjer. U antici sve sluge i u svakoj situaciji, naime, nisu bile samo puko roblje, nego i osobe od povjerenja, ugleda, primjera i uzora, čijoj se skrbi povjeravalo vlastito potomstvo kako bi raslo u smislu njegove što primjerenije socijalizacije. Ono što je još važnije od ukazivanja na njihovo pozitivno vrednovanje jest detektiranje mnoštva kreposti koje ižaravaju iz tih likova a imaju veliku pedagošku težinu. Tako se govori
o vrijednostima koje nisu plod socijalnog statusa osobe, nego odlike uspjele ljudske osobnosti: vjernost, gostoljubivost, požrtvovnost, poduzetnost, radinost, strpljivost, ljubav, odanost, vjerodostojnost, istinoljubivost, karakternost, uspravnost, kritičnost, bogoljubnost i sl. a koje su ostale sve do današnjih dana kao vrlo poželjni odgojni sadržaji.
Keywords
Eurikleja; Eumej; Filetij; Dolij; gostoljubivost; vjernost; ljubav; odanost; karakternost; bogoljubnost
Hrčak ID:
82714
URI
Publication date:
15.10.2010.
Visits: 1.785 *