Skip to the main content

Review article

Psihosocijalne i obrazovne odrednice školskog uspjeha učenika osnovnih škola: dosezi dosadašnjih istraživanja

Toni Babarović orcid id orcid.org/0000-0003-0838-3205 ; Institute of Social Sciences Ivo Pilar
Josip Burušić orcid id orcid.org/0000-0002-0933-2189 ; Institute of Social Sciences Ivo Pilar
Marija Šakić ; Institute of Social Sciences Ivo Pilar


Full text: croatian pdf 667 Kb

page 235-255

downloads: 1.955

cite


Abstract

U ovom preglednom radu iznesen je prikaz relevantnih znanstvenih spoznaja o mogućnostima objašnjenja razine obrazovnog uspjeha učenika osnovnih škola na temelju različitih osobina učenika, obilježja učenikove socijalne okoline te obilježja škole, učitelja i nastavnog procesa. Prikazan je relativni doprinos svakog od razmatranih obilježja u objašnjenju školskog uspjeha kao i ukupan doseg ovih prediktora u zadanom predikcijskom modelu. Na osnovi rezultata brojnih istraživanja pokazalo se da su temeljne osobine učenika, a poglavito njihove kognitivne sposobnosti, najbolji prediktori školskog uspjeha. Znatno manji dio varijabiliteta obrazovnog uspjeha može se pripisati obilježjima obitelji iz koje učenik dolazi i njegove šire socijalne okoline, dok ostatak otpada na osobine učitelja i nastavnog procesa, te osobine škole. Osim navedenih spoznaja, u radu se razmatra upotreba hijerarhijskog linearnog modeliranja kao adekvatnog statističko-metodološkog pristupa u proučavanju ovog fenomena.

Keywords

školski uspjeh; osobine učenika; učitelji; nastava; škola; hijerarhijsko linearno modeliranje

Hrčak ID:

83098

URI

https://hrcak.srce.hr/83098

Publication date:

15.12.2010.

Article data in other languages: english

Visits: 3.673 *