Suvremena psihologija, Vol. 13 No. 2, 2010.
Pregledni rad
Psihosocijalne i obrazovne odrednice školskog uspjeha učenika osnovnih škola: dosezi dosadašnjih istraživanja
Toni Babarović
orcid.org/0000-0003-0838-3205
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar
Josip Burušić
orcid.org/0000-0002-0933-2189
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar
Marija Šakić
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar
Sažetak
U ovom preglednom radu iznesen je prikaz relevantnih znanstvenih spoznaja o mogućnostima objašnjenja razine obrazovnog uspjeha učenika osnovnih škola na temelju različitih osobina učenika, obilježja učenikove socijalne okoline te obilježja škole, učitelja i nastavnog procesa. Prikazan je relativni doprinos svakog od razmatranih obilježja u objašnjenju školskog uspjeha kao i ukupan doseg ovih prediktora u zadanom predikcijskom modelu. Na osnovi rezultata brojnih istraživanja pokazalo se da su temeljne osobine učenika, a poglavito njihove kognitivne sposobnosti, najbolji prediktori školskog uspjeha. Znatno manji dio varijabiliteta obrazovnog uspjeha može se pripisati obilježjima obitelji iz koje učenik dolazi i njegove šire socijalne okoline, dok ostatak otpada na osobine učitelja i nastavnog procesa, te osobine škole. Osim navedenih spoznaja, u radu se razmatra upotreba hijerarhijskog linearnog modeliranja kao adekvatnog statističko-metodološkog pristupa u proučavanju ovog fenomena.
Ključne riječi
školski uspjeh; osobine učenika; učitelji; nastava; škola; hijerarhijsko linearno modeliranje
Hrčak ID:
83098
URI
Datum izdavanja:
15.12.2010.
Posjeta: 4.452 *