Review article
LEKTIRA NAŠEG DOBA
Corinna Jerkin
orcid.org/0000-0003-1132-3748
; Rijeka, Hrvatska
Abstract
Predmet je rada lektira u suvremenome hrvatskom obrazovnom sustavu, posebice u
osnovnoj školi. Rad je podijeljen u tri dijela. U prvome dijelu prikazuje se opće stanje lektire
u suvremenome hrvatskome obrazovnome sustavu, osobito u jezičnim predmetima i jezičnokomunikacijskome
(jezično-umjetničkome) području. U drugome dijelu donose se važne
pretpostavke, metodička načela, pristupi, nastavni oblici „nove“ nastave lektire koji su u
skladu s osnovnim ciljevima nastave lektire, odnosno književnoga odgoja i obrazovanja
uopće: razvijanjem ljubavi prema književnoumjetničkoj riječi i potrebe za čitanjem te
izgrađivanjem samostalnoga, kritičkoga, selektivnoga čitatelja. Zahtjevi nove lektire
djelomično su sastavljeni na temelju različitih ranijih značajnih radova, dijelom su
deduktivno izvedeni iz suvremene didaktičko-metodičke misli i suvremenih spoznaja o
čitanju, ali su oblikovani i na temelju induktivnih teorijskih i praktičnih zapažanja.
Kombinacijom deduktivno-induktivnoga pristupa došlo se do zaključka da se lektira mora
proširiti u sve nastavne predmete, a u vezi s književnom lektirom proizlazi potreba za
individualiziranim, mentorskim pristupom, većom učeničkom slobodom u izboru naslova,
ugodnijom atmosferom u nastavi lektire, većim uvažavanjem učenika i njegovih doživljaja te
promjenom postojeće koncepcije nastave književnosti, odnosno zamjenom nastave zasnovane
na odlomcima iz književnih djela čitanjem cjelovitih ostvarenja da bi čitanje bilo kvalitetnije.
U trećemu dijelu navode se posljedice koje proizlaze iz takva pristupa lektiri.
Keywords
čitanje; individualizirani pristup; lektira; mentorski pristup; osnovna škola
Hrčak ID:
84255
URI
Publication date:
11.6.2012.
Visits: 10.354 *