Skip to the main content

Original scientific paper

Kult božice Rome u rimskoj provinciji Dalmaciji

Ivana Jadrić-Kučan


Full text: croatian pdf 767 Kb

page 93-111

downloads: 1.282

cite

Full text: english pdf 451 Kb

page 93-111

downloads: 837

cite


Abstract

Godine 42. pr. Kr. senatskom odlukom Cezar je deificiran, te je
time postao prvi Rimljanin koji je posmrtno štovan kao državni
bog. U štovanje kulta Božanskog Julija (Divus Iulius) uključena je i
Dea Roma, personifikacija Rimske Republike. Oktavijan je uvidio
vrijednost Cezarove deifikacije kao autorizaciju svoje snage, a
pojavljivanje kometa (sidus Iulium) na Cezarovim pogrebnim
igrama interpretirao je kao dušu Božanskog Cezara. Unatoč
Augustovoj odredbi o uključivanju Rome u kult, antički pisci u
svojim djelima izostavljaju božicu, vjerojatno smatrajući njezinu
ulogu sekundarnom, pripisujući cijelu prirodu štovanja caru.
U zapadnim provincijama Rimskog Carstva prije nije postojala
tradicija kulta božice Rome kao u grčkim zemljama, te se božica
pojavljuje poglavito kao simbol cijeloga Rimskog Carstva.
Štovanje kulta božice Rome bilo je organizirano kao dio carskoga
kulta, a najraniji hram na našem području podignut joj je u koloniji
Pola. Arheološki ostatci iz Oneja, Ekva, municipija Bistuensi i
Dokleje svjedoče o organiziranom štovanju njezina kulta na
području rimske provincije Dalmacije.

Keywords

Dea Roma; Pola; Oneum; Aequum; Doclea; municipium Bistuensium; sacerdos; flamen; sexvir; Augustales

Hrčak ID:

75369

URI

https://hrcak.srce.hr/75369

Publication date:

30.11.2011.

Article data in other languages: english

Visits: 3.800 *