Original scientific paper
Let prema europskom nebu
Iva Savić
orcid.org/0000-0002-4273-4286
; Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Ana Kapetanović
; Croatia Airlines, Zagreb, Hrvatska
Abstract
Poslije završetka procesa liberalizacija zračnog transporta, Europska unija otkrila je da bi njezin sektor zračnog prometa, njezini prijevoznici i europsko gospodarstvo mogli imati velike koristi ako bi EU proširila zajednička pravila (acquis) zračnog prometa izvan svojih granica. _U prvom desetljeću 21. stoljeća EU je prošla sustavnu reviziju bilateralnih ugovora iz područja zračnog prometa, koje su njezine države članice zaključivale s trećim državama. Međutim, Unija je također napravila i jedan zanimljiv zaokret u zračnoj politici prema susjednim državama. Ideja zajedničkog "europskog neba" koje bi uključivalo mnogo više od same EU, ugrađena je u Sporazum o europskom zajedničkom zračnom prostoru iz 2006. godine. Europska unija (i njezinih 27 država članica), s jedne strane, te jedanaest europskih država nečlanica, s druge strane, potpisale su sporazum kojim su se obvezale na stvaranje zajedničkog zračnog prostora koji bi počivao na uzajamnom pravu na pristup zračnom tržištu svake ugovorne strane te na poštivanju jednakih pravila u područjima zrakoplovne sigurnosti i zaštite, upravljanja zračnim prometom, socijalne harmonizacije i zaštite okoliša. Danas, pet godina nakon potpisivanja, Sporazum o europskom zajedničkom zračnom prostoru još uvijek nije na snazi, a države nečlanice (pridružene stranke sporazuma) unatoč tome revno usklađuju svoje propise s propisima Europske unije i poduzimaju sve kako bi postale dijelom europskog zajedničkog zračnog prostora.
Keywords
zračni promet; liberalizacija; presude ''open skies''; sporazumi o uslugama u zračnom prijevozu (ASA); ECAA Sporazum; Euro-mediteranski sporazum; Republika Hrvatska;
Hrčak ID:
77061
URI
Publication date:
28.12.2011.
Visits: 2.861 *