Preliminary communication
EMOCIJE U NASTAVI
Ladislav Bognar
; Faculty of Teacher Education, University of Josip Juraj Strossmayer in Osijek, Croatia
Snježana Dubovicki
; Faculty of Teacher Education, University of Josip Juraj Strossmayer in Osijek, Croatia
Abstract
Istraživanja odgojno - obrazovnog procesa govore o tome da su dominantne emocije dosada i strah i da dominiraju neugodne emocije, ali isto tako da je moguće promijeniti stanje i postići dominaciju ugodnih emocija. Emocije nisu samo dio odgojno - obrazovne klime, nego i sama suština odgojno - obrazovnog procesa. One su dio verbalne, ali i neverbalne komunikacije, predmet su učenja putem umjetnosti, ali i ukupnih ljudskih odnosa. Emocije možemo promatrati i kao ljubav prema vlastitoj profesiji, prema predmetu kojim se bavimo, prema učenicima ili studentima, ali isto tako i obratno učenika i studenata prema nastavnicima/nastavniku, predmetu ili profesiji. Uspješna nastava se ne bazira samo na emocijama, ona je, kako to reče Pestalozzi, jedinstvo glave, srca i ruke. Rad je nastao kao rezultat projekta koji je rađen na tri razine: (1) izučavanje teorijske razine problema emocija u nastavi, (2) realizacija seminara za učitelje s problematikom emocija u nastavi na kojemu je primijenjen kreativni pristup, prikupljena pitanja učitelja o problemima u praksi i ispitana emocionalna klima na toj vrsti odgojno-obrazovnog procesa te (3) pisanje izvještaja o rezultatima projekta i nuđenje rješenja za probleme u praksi. Cilj rada je da primjeni tzv. lateralno mišljenje na problem emocija u nastavi i to tako da se na seminarima za učitelje koristi ovaj postupak te da se problemu pristupi na šest različitih načina: kao procesu, kao inforamcijama, emocionalno, kritički, optimistički i kreativno. Pri pisanju ovoga rada također se koristi ovaj metodološki pristup što predstavlja pokušaj odmaka od pozitivističkog pristupa. Rezultati do kojih se došlo govore da se u praksi posebno javlja problem burnog i nekontroliranog emocioanlnog reagiranja, problem teških emocija koje nastaju kao posljedica dječjih traumatskih iskustava te neugodne emocije vezanih uz ocjenjivanje i rangiranje. Pokazalo se da je nastava na kojoj je korišten kreativni postupak „lateralno mišljenje“ izazvala ugodnu emocionalnu klimu te da su sudionici u 98% slučajeva odabrali ugodne emocije kao osobni osjećaj na ovim skupovima.
Keywords
emocionalna klima; kreativnost; lateralno mišljenje
Hrčak ID:
79605
URI
Publication date:
20.3.2012.
Visits: 4.398 *