Original scientific paper
Što građanstvo znači učiteljima pripravnicima u Engleskoj i Mađarskoj?
Ian Davies
; Department of Educational Studies, University of York, Heslington, YORK
Márta Fülöp
; Institute for Psychology, Hungarian Academy of Sciences Budapest
Abstract
Ljudi koji odrastaju i žive u različitim političkim sustavima i društvima na različit će način odgovoriti na pitanje „Što je građanstvo?“. Posebno je važno saznati kako će budući učitelji odgovoriti na ovo pitanje jer će oni biti jedan od glavnih pokretača u socijalizaciji mlade generacije i bit će uključeni u prijenos kulturnog kapitala s jedne generacije na drugu.
U ovom se radu opisuje kontekst empirijskog istraživanja s posebnim težištem na rastuću eksponiranost građanstva i građanskog odgoja koja je izazvana zahtjevima suvremene društvene krize, novim oblicima vladanja i povećanim naglaskom na identitet. Raspravlja se o rezultatima istraživačkog projekta u kojem je sudjelovalo 100 učitelja pripravnika u Engleskoj i 100 učitelja pripravnika u Mađarskoj koji su primjenom tehnike Associative Group Analysis (AGA) (Szalay i Brent 1967.) dali podatke o tome kako razumiju i shvaćaju pojam „građanstva“. Istraživanje se vremenski podudara s kritičnom točkom
kada je 2008. u obje zemlje uveden i implementiran novi nacionalni kurikulum. Rezultati pokazuju da Mađari pridaju veću važnost nacionalnim temama i institucijama u odnosu na Engleske ispitanike. Zamijećeno je da engleski ispitanici na širi način karakteriziraju građanstvo i vjerojatnije je da će posvetiti pažnju širem rasponu tema nego Mađari. Engleski učitelji pripravnici spremnije surađuju sa zajednicom nego Mađari. Obje skupine spominju prava i obveze. I jedni i drugi relativno malo pažnje posvećuju građanstvu u odnosu na ekonomske teme (uključujući novac i posao) i raznolikost. Autori tvrde da su određeni politički konteksti povezani s različitom karakterizacijom građanstva; da se osim prilično široke nomenklature o demokratskoj zajednici, sudjelovanje i identitet koji se koriste u literaturi za karakterizaciju građanstva, ovi načini poimanja ne odnose se nužno na nijanse koje se mogu pojaviti u empirijskim podacima;
konačno, da aspekti nekih suvremenih debata o građanstvu nisu u skladu s percepcijom ispitanika u našem uzorku o tome što građanstvo znači. Autori predlažu da se daljnjim istraživanjima ispita mogu li akademski ili politički komentatori svoje sveobuhvatno poimanje građanstva formulirati na način koji bi bio bliži rezultatima temeljenim na istraživanjima.
Keywords
građanstvo; građanski odgoj; učitelji pripravnici; Engleska; Mađarska
Hrčak ID:
82834
URI
Publication date:
15.1.2010.
Visits: 1.557 *