Skip to the main content

Review article

Inkluzivno obrazovanje - mogućnosti i ograničenja

Sofija Vrcelj ; Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Rijeka
Jelena Čubra ; Centre for Education Rijeka



Abstract

U radu se analiziraju mogućnosti inkluzije tj. inkluzivnog obrazovanja kao i ograničenja toga i takvoga obrazovanja. Razloge tome treba tražiti u različitom shvaćanju i interpretiranju inkluzije. U najširem smilu inkluzija je odnos društva i pojedinca (i obrnuto) i ona uključuje različite dimenzije (pokret, praksu, filozofiju) koji su usmjereni na toleranciju spram različitosti, suzbijanje predrasuda i diskriminacije, uključivanje marginaliziranih skupina u različite društvene aktivnosti i sl.). Inkluzija je takoĎer filozofija koja je usmjerena na uključivanje i davanje podrške osobama s poteškoćama u razvoju u ravnopravan život zajednice. U tom kontekstu, inkluzivno obrazovanje je samo jedan aspekt inkluzije. Inkluzivna praksa obrazovanja osoba s poteškoćama u razvoju se posljednih godina značajno proširila, meĎutim, postoje značajna ograničenja u provoĎenju takva obrazovanja. Mnoge škole koje su započele praksu inkluzivnog obrazovanja, a u kojima je takva praksa relativno novijeg datuma, nemaju adekvatne stručnjake te učitelji obrazovani prema standardima „normalne" djece imaju otpor i strah. Uključivati učenike s posebnim potrebama u neadekvatne uvjete može kod njih izazvati značajne poteškoće. Zbog toga je važno da inkluziju zaista shvaćamo kao dvosmjeran odnos što bi značilo da se društvo nužno mora readaptirati na „drugačije". Readaptacijom društva (škole) na „drugačije" stvaramo pretpostavke za emancipacijsku ulogu obrazovanja.

Keywords

inkluzija; inkluzivno obrazovanje; nastavnici; kultura

Hrčak ID:

83460

URI

https://hrcak.srce.hr/83460

Publication date:

2.5.2012.

Article data in other languages: english

Visits: 5.770 *