Skip to the main content

Review article

Socijalni i kritički konstruktivizam: obrazovanje za demokratsko društvo

Jovana Milutinović ; Faculty of Philosophy, University of Novi Sad



Abstract

Zadnjih nekoliko desetljeća obrazovna teorija i praksa direktno su suočene sa izazovima koje pred njih postavlja demokratska transformacija društva, kao i dalje održavanje i unaprjeĎivanje demokracije. Sa aspekta obrazovanja, djelotvorna demokracija i osiguravanje njene budućnosti zahtijeva informirane, odgovorne, angažirane i kritične graĎane. Otuda se kao glavni efektivnih zadatak školskih aktivnosti postavlja osnaživanje mladih kako bi participirali kao informirani i djelotvorni članovi demokratskog društvenog ureĎenja. Cilj je priprema graĎana za sprovoĎenje društvenih promena i demokratski razvoj zajednice. Uzimajući u obzir pedagoške (emancipacijske) potencijale socijalno konstruktivističke perspektive, kao i podatak da se u pedagoškom diskursu u posljednje vrijeme sve više ističe potreba za proučavanjem odnosa moći i znanja, njihovog sprovoĎenja kroz školski kurikulum i njihovog utjecaja na društvene procese, cilj ovog rada odnosi se na istraživanje mogućnosti kritičkog konstruktivizma kao referentne točke za razmišljanje o obrazovanju za demokratsko društvo. Zaključuje se da se kritički konstruktivizam sa snažnim naglaskom na refleksiji, socijalnoj osvješćenosti i demokratskom graĎanstvu tiče mogućnosti unaprjeĎivanja razumijevanja i znanja koja potpomažu demokratske forme života. Kritičko konstruktivističko okruženje učenja sa karakteristikama otvorenog i kritičkog diskursa može služiti pokretanju demokratskih i emancipacijskih procesa, te je u svojoj suštini primjereno ciljevima obrazovanja za demokratsko društvo.

Keywords

konstruktivizam u obrazovanju; kritički konstruktivizam; školski kurikulum; otvoreni diskurs; kritičko osvješćivanje

Hrčak ID:

83462

URI

https://hrcak.srce.hr/83462

Publication date:

2.5.2012.

Article data in other languages: english

Visits: 1.739 *