Skip to the main content

Review article

Koncil kao kraj sužanjstva laika

Petar Barun


Full text: croatian pdf 1.443 Kb

page 235-256

downloads: 549

cite


Abstract

Gledano iz perspektive laika, Drugi vatikanski koncil može se zvati laičkim egzodusom. U počecima Crkve kršćani su se smatrali ravnopravnima. Nazivali su se svetima, učenicima, braćom, ali nikad laicima. Kada se početkom 3. stoljeća u kršćanskoj literaturi učestalije javlja termin laik u opoziciji terminu klerik, početna diferencijacija između klera i laika unutar kršćanske zajednice ne dokida ravnopravnost i komunitarnost među njima. Konstantinovom reformom u 4. stoljeću nameće se kao centralno pitanje strukturiranje Crkve: biskupi, svećenici i đakoni postupno preuzimaju i one ovlasti koje su u domeni civilne nadležnosti. Od tog vremena, laik se definira na negativan način: nije klerik, jer nema moć u Crkvi, nije redovnik, jer živi u svijetu. Redefiniranje laika u dokumentima Drugoga vatikanskog koncila okarakterizirano je kao kopernikanski zaokret u novoj koncepciji Crkve. Povratkom na izvore, Koncil je nakon milenijskog zapostavljanja laikata rehabilitirao ulogu i mjesto vjernika laika u Crkvi i suvremenom svijetu. Općenito, može se reći da bez koncilskog otkrića autentičnog poimanja laika, danas ne bi bila moguća afirmacija vjernika laika na znanstvenom, kulturnom, političkom i drugim područjima suvremenog društva. Laičke inicijative u postkoncilskom razdoblju najviše su mjerljive kroz djelovanje suvremenih crkvenih pokreta. Oni pronalaze nove putove evangelizacije u postmodernom društvu. Ali, suvremena postkoncilska gibanja laikata nisu rezultirala umreživanjem laičkih potencijala, niti su popraćena osmišljenim i sustavnim radom na nacionalnoj razini. No, društvene promjene sve više upućuju na nužnost postojanja svjesnog, izgrađenog i zrelog laikata u svijetu. Jaz između Crkve i postmodernog čovjeka je golem. Treba stvarati mostove koji će povezati vrhunske teološke refleksije i od kršćanske vjere otuđenog, postmodernog čovjeka. Kler to samostalno ne može. Kršćani laici, usidreni u duhu Koncila, imaju obvezu odlučno izreći svoje stavove o Crkvi i svijetu, sudjelovati kao su-arhitekti, su-izvođači, su-nosioci obnove Crkve i društva.

Keywords

laik; koncil; izvorni identitet; dijalog između laika i klera; suvremeno društvo

Hrčak ID:

83564

URI

https://hrcak.srce.hr/83564

Publication date:

30.12.2005.

Article data in other languages: english

Visits: 1.558 *