Skip to the main content

Original scientific paper

„Neka nitko povijest svijeta ne smatra napisanom za puku dokolicu“ – povijesne pripovijesti za djecu i mladež Gustava Nieritza (1795-1876)

Sebastian Schmideler ; University of Bielefeld, Faculty of Linguistics and Literary Studies, Germany


Full text: german pdf 282 Kb

page 29-44

downloads: 1.070

cite


Abstract

Premda je Gustav Nieritz danas iščeznuo iz kulturnoga sjećanja Nijemaca, spada on ipak među najčitanije njemačke autore književnosti za mladež u 19. stoljeću, a time i među onodobne reprezentativne spisatelje čija su djela čitali svi društveni slojevi. Znatan dio od ukupno 117 djela, za koje je moguće utvrditi Nieritzovo autorstvo, a koja su do sada bila nedovoljno istražena, spada u red povijesnih pripovijesti namijenjenih djeci i mladeži. U članku se istražuje specifična slika povijesti koja se posreduje u tim djelima, a koja do sada nije bila podvrgnuta znanstvenoj analizi. Spoznajni interes rada leži prije svega u razmatranju problema u kojoj je mjeri kritičko-analitička povijesna znanost koja se u to doba razvijala utjecala na povijesne pripovijesti namijenjene djeci i mladeži u prvoj polovici 19. stoljeća, ili je pak riječ o djelima koja slijede navlastitu, specifičnu tradiciju književnosti za djecu i mladež. Na temelju analize odabranih povijesnih pripovijesti ustanovljuje se da prikazi povijesti u Gustava Nieritza slijede tradiciju preuzetu iz antike u skladu s kojom se povijest poima učiteljicom života (historia magistra vitae) tako da se i kod njega posredovanje povijesti instrumentalizira u svrhu poučavanja vrlinama. U tom je kontekstu slika povijesti Gustava Nieritza usko isprepletena s posredovanjem protestantskog vjerskog morala. Nieritz, doduše, nasuprot Christopheru von Schmidu, na koga se kao uzor poziva, prikaz povijesti podupire razmjerno većim realističnim sadržajem. Bez obzira na to, Nieritzov povijesno-pripovjedački opus korespondira sa suvremenim ciljevima školskoga odgoja i književne izobrazbe puka, čija je temeljna svrha stabilizacija postojećeg poretka i nabožni odgoj. Znanstveno posredovanje povijesti širim krugovima čitateljstva postaje sastavnim dijelom njemačke dječje i omladinske književnosti tek u drugoj polovici 19. stoljeća.

Keywords

devetnaesto stoljeće; Gustav Nieritz; Njemačka; prikaz povijesti u dječjoj književnosti i književnosti za mladež; religija

Hrčak ID:

86300

URI

https://hrcak.srce.hr/86300

Publication date:

29.6.2012.

Article data in other languages: english german

Visits: 2.294 *