Skip to the main content

Review article

Usporedba strukture i uspješnosti srednjoeuropskoga i skandinavskog obrazovanja

Nikola Pastuović ; Faculty of Teacher Education of the University in Zagreb


Full text: croatian pdf 639 Kb

page 155-179

downloads: 955

cite


Abstract

U ovom je radu uspoređena kvaliteta obrazovanja u trima srednjoeuropskim
i trima skandinavskim zemljama prema glavnim pokazateljima učinkovitosti
osnovnog obrazovanja: nacionalnim prosjecima u trima vrstama pismenosti, veličini
individualnih razlika oko nacionalnog prosjeka te veličini razlika u međuškolskim
prosjecima. Utvrđeno je da je skandinavsko obrazovanje uspješnije prema svim trima
kriterijima učinkovitosti. U skandinavskim zemljama viši su nacionalni prosjeci
u svim trima vrstama pismenosti, manje je djelovanje socioekonomskog položaja
roditelja na individualne razlike u obrazovnim postignućima, i znatno su manje razlike
u međuškolskim prosjecima. Viša kvaliteta skandinavskog obrazovanja značajnim
je dijelom objašnjena razlikama u strukturnim karakteristikama njihovih obrazovnih
sustava: u dužem trajanju primarnog obrazovanja (ono traje dvije godine
duže), u dž`em trajanju općeobrazovne osnovne škole za sve te, u kasnijem provođ
enju vanjske institucionalne diferencijacije programa i učenika. Na temelju provedene
analize može se zaključiti da strukturne karakteristike sustava nisu irelevantne
za obrazovnu učinkovitost sustava te da sustavi, sukladni skandinavskom modelu,
bolje pripremaju učenike za život u društvu znanja.

Keywords

struktura obrazovnog sustava; obrazovna učinkovitost; čitalačka; matematič ka i prirodoslovna pismenost; međuškolske razlike

Hrčak ID:

93823

URI

https://hrcak.srce.hr/93823

Publication date:

22.12.2006.

Article data in other languages: english french

Visits: 2.626 *