Skip to the main content

Original scientific paper

Odnosne rečenice bez pomaka i traga: proizvodnja odnosnih rečenica kod djece s posebnim jezičnim teškoćama

Maja Balija ; Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Zagreb
Gordana Hržica ; Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Zagreb
Jelena Kuvač Kraljević ; Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Zagreb


Full text: croatian pdf 165 Kb

page 139-154

downloads: 722

cite


Abstract

Rečenice s umetnutim strukturama, a takve su svakako odnosne rečenice, najveće su
dostignuće jezičnog razvoja te su stoga opravdano jedna od vodećih tema psiholingvističkih
teorijskih promišljanja i istraživanja. Prema generativnoj teoriji za razumijevanje ili proizvodnju
takvih struktura potrebno je na sintaktičkoj razini obrade provesti nekoliko
lingvističkih postupaka, primjerice, napraviti sintaktički pomak, ostaviti trag, dodijeliti
tematsku ulogu pomaknutom elementu te uskladiti elemente odnosne rečenice. Ne čudi
stoga što se ovladavanje ovim strukturama intenzivno događa tek u školskoj dobi, a za
djecu s posebnim jezičnim teškoćama (PJT) nepremostiv je izazov. Provedeno ispitivanje
pokazuje da se u proizvodnji odnosnih rečenica djeca s PJT–om značajno razlikuju od
djece urednoga jezičnoga razvoja, što upućuje na dijagnostičku vrijednost ovih sintaktičkih
struktura.

Keywords

odnosne rečenice; usvajanje rečenica; proizvodnja rečenica; djeca s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)

Hrčak ID:

94339

URI

https://hrcak.srce.hr/94339

Publication date:

27.12.2012.

Article data in other languages: english

Visits: 2.117 *