Review article
Neke dvojbe u primjeni faktorske analize u području istraživanja odgoja i obrazovanja (pedagogiji)
Siniša Opić
orcid.org/0000-0001-9800-0145
; Faculty of Teacher Education, University of Zagreb
Abstract
Cilj je rada rasvijetliti neke dvojbe u primjeni faktorske analize, poput: razlika između faktorske analize i analize glavnih komponenata, odabir odgovarajuće veličine i omjera uzorka i broja varijabla, razlika između ortogonalnih i kosokutnih rotacija, odabir odgovarajućeg kriterija za zaustavljanje ekstrakcije faktora (Guttman-Kaiserov kriterij i Cattelov „scree test“), te odabir odgovarajuće matrice za interpretaciju faktora (matrica sklopa i matrica strukture). Navedene dvojbe u istraživanjima odgoja i obrazovanja (naglasak je na pedagogiji) potkrjepljenje su preglednim stajalištima i deskripcijama raznih autora te čitatelju pružaju samostalan zaključak o odabiru određenih interpretacija, odnosno stajališta, a sukladno ulaznim parametrima vlastitog istraživanja. Kompleksnost faktorske analize naglašava upitnost jednoznačnih stajališta, odnosno propitivanje odabira odgovarajućih statističkih parametara.
Keywords
aktorska analiza; rotacija; varijanca; metoda glavnih komponenata; matrica sklopa; matrica strukture
Hrčak ID:
94781
URI
Publication date:
26.12.2012.
Visits: 2.604 *