Original scientific paper
Dihotički test riječi: metrijska svojstva
Mladen Heđever
orcid.org/0000-0003-0111-2074
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Zagreb, Hrvatska
Branko Nikolić
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Katedra za rehabilitaciju, informatiku, statistiku i tehnologiju, Zagreb, Hrvatska
Andrea Fabijanović
Abstract
U istraživanju su prikazana metrijska svojstva Dihotičkog testa riječi (DTR) određena na uzorku učenika prva četiri razreda osnovne škole. Test je konstruiran kao dio baterije testova za ispitivanje poremećaja slušnog procesiranja. DTR prezentira binauralno 15 parova jednosložnih riječi tako da se u isto vrijeme jedna riječ čuje na jednom uhu a druga riječ na drugom uhu. Od ispitanika se traži da ponovi obje riječi ali određenim redosljedom. Ovim se testom može procijeniti funkcija neuroloških veza slušnog sustava a slabiji rezultati mogu ukazivati na zakašnjeli razvoj i maturaciju središnjeg živčanog sustava, neurološke smetnje i moguća centralna oštećenja sluha. Ispitivanjem je obuhvaćeno 436 učenika prva četiri razreda osnovne škole dobnog raspona od 6,5 godina do 11,5 godina. Izračunati su osnovni statistički pokazatelji a Kolmogorov-Smirnov testom ispitana je normalnost distribucija frekvencija sumarnih varijabli. Za ispitivanje latentne strukture DTR-a provedena je faktorska analiza pod komponentnim modelom. Izdvojena su dva podjednako snažna faktora: prvi faktor predstavlja Faktor percepcije lijevog uha, a drugi je Faktor percepcije desnog uha. Temeljem analize latentne strukture DTR-a može se zaključiti da je instrument valjan i zadovoljava kriterij primjene u praktične svrhe. Metrijske karakteristike cjelokupnog Testa veoma su dobre. Pouzdanosti su izračunate na temelju Guttman-Nicewander mjere pouzdanosti, Cronbach-Kaiser-Caffrey (α) mjere pouzdanosti i Spearman-Brown-Kuder-Richardson-Cronbach procjene pouzdanosti. Budući da su sve tri mjere pouzdanosti veće od 0,875 može se predložiti da se DTR bez ograničenja može koristiti kao instrument za ispitivanje slušnog procesiranja kod učenika u nižim razredima osnovne škole.
Keywords
Hrčak ID:
104210
URI
Publication date:
21.6.2013.
Visits: 2.430 *