Skip to the main content

Preliminary communication

https://doi.org/10.21861/HGG.2013.75.01.06

Promjene gospodarskog značenja tranzitnog turizma u Gorskom kotaru

Rade Knežević ; University of Rijeka, The Faculty of Tourism and Hospitality Management, Opatija, Croatia
Renata Grbac Žiković orcid id orcid.org/0000-0001-5008-9208 ; University of Rijeka, The Faculty of Tourism and Hospitality Management, Opatija, Croatia


Full text: croatian pdf 696 Kb

page 111-130

downloads: 2.991

cite


Abstract

U radu istraživan je kontinuitet gospodarske važnosti tranzitnog turizma te utjecaj promjena na ukupni razvitak Gorskog kotara. Cilj rada je pokušati sagledati uzroke promjena gospodarske važnosti tranzitnog turizma. Istraživanje se zasniva na empirijskoj i metodi terenskog kartiranja kao i na istraživačkom razgovoru (interviewu). U dijelu rada koji razmatra turistički promet korištene su metoda analize i statistička metoda. Rezultati ukazju kako se mogu izdvojiti četiri faze razvoja i značenja tranzitnog turizma u Gorskom kotaru. Prva faza povezana je s odvijanjem zaprežnog prometa na Karolinškoj (1732.) i Lujzijanskoj cesti (1811.). U tome prvom razdoblju tranzitni turizam je izgradio osnovnu infrastrukturu te je imao velikog utjecaja na nastanjivanje Gorskog kotara. U drugome razdoblju glavna tranzitna prometnica postala je pruga Zagreb-Karlovac- Rijeka koja je puštena u promet 1875. godine. Pruga se pokazala uspješnijom od cesta u savladavanju vremenskih i prostornih prepreka pa je od cesta preuzela i prijevoz putnika. Od tranzitnog turizma na željeznici najveću ekonomsku korist imalo je prijevozničko poduzeće koje je podiglo prateće uslužne objekte na željezničkim kolodvorima. Na nastanak treće faze utjecao je sve masovniji automobilski promet i obnovljeni prometni značaj Lujzijanske ceste. To je razdoblje nastalo šezdesetih godina prošlog stoljeća te je počelo slabiti nakon preusmjeravanja prometa na trasu autoceste Bosiljevo- Rijeka 2003. godine. U prvome i drugom razdoblju tranzitni turizam u Gorskom kotaru imao je sekundarnu gospodarsku važnost a pod kraj trećeg razdoblja postao je vodeća grana lokalne ekonomije. Najnovije promjene, s kojima je začeto četvrto razdoblje, odvijaju se bez bilo kakve planske osnove a tranzitni turizam je izgubio ekonomsko značenje.

Keywords

tranzitni turizam; ekonomska održivost; Gorski kotar

Hrčak ID:

105892

URI

https://hrcak.srce.hr/105892

Publication date:

1.7.2013.

Article data in other languages: english

Visits: 4.431 *