Skip to the main content

Preliminary communication

MARKETINŠKA STRATEGIJA TERETNOG ŽELJEZNIČKOG PRIJEVOZA U UVJETIMA LIBERALIZACIJE

Jadranka Bendeković ; Faculty of Economics and Business, University of Zagreb
Zlatko Marić ; HZ – Croatian Railways, Railways Cargo d.o.o.
Dora Vuletić ; Faculty of Economics and Business, University of Zagreb


Full text: croatian pdf 199 Kb

page 63-63

downloads: 3.120

cite


Abstract

Ovaj rad opisuje tržište hrvatskog teretnog željezničkog prijevoza te njegovu prilagodbu nadolazećem procesu liberalizacije. Provedeno je primarno i sekundarno istraživanje s ciljem oblikovanja marketinške strategije teretnog željezničkog prijevoza u procesu liberalizacije željeznica. Potvrđena je hipoteza kako se Porterov model pet konkurentnih snaga može uspješno primijeniti na prijevozno tržište u Hrvatskoj. Hrvatsko tržište željezničkog prijevoza nije zasićeno te postoji mogućnost njegovog dinamičnog razvoja kada u bliskoj budućnosti u Hrvatskoj započne proces liberalizacije željeznica. U predloženom modelu, HŽ Cargo trebao bi preuzeti središnji položaj koordinatora suradnje između kupaca i dobavljača na mjestu multimodalnog prijevoznog operatera za pružanje usluga “od vrata do vrata” kao zajedničkog proizvoda . Cilj HŽ Carga bio bi održavanje minimalnih fiksnih troškova i postizanje veće poslovne fleksibilnosti u dinamičnom okruženju . Rezultati istraživanja potvrdili su da komercijalna tržišna orijentacija HŽ Carga i njihova suradnja s lukama, dobavljačima i pod-dobavljačima, može ih dovesti na vodeću poziciju na hrvatskom tržištu prijevoza tereta kao i tržištima zemalja srednje i jugoistočne Europe. Bilo bi razumno očekivati da će teretni željeznički prijevoz igrati značajniju ulogu na liberaliziranom tržištu od one koju ima danas. Također se može očekivati da će strani željeznički operatori zauzeti određeni dio hrvatskog prijevoznog prostora (putem pan-europskih koridora X i V) te da će se pokušati nametnuti kao konkurentni operatori u teretnom željezničkom prijevozu.

Keywords

liberalizacija; tržište željezničkog prijevoza; operator; konkurentna prednost; strategija; Hrvatska; Europska unija

Hrčak ID:

112690

URI

https://hrcak.srce.hr/112690

Publication date:

20.12.2013.

Article data in other languages: english

Visits: 4.071 *