Skip to the main content

Original scientific paper

John Henry Newman o sveučilištu: aktualnost diskursa starog 160 godina

Anton Mlinar ; University of Primorska, Science and Research Centre, Koper, Slovenia


Full text: english pdf 457 Kb

page 131-148

downloads: 1.289

cite


Abstract

Newmanova poznata rasprava o sveučilištu, napisana tijekom ljeta 1852., izvorno je bila zbirka predavanja posvećenih osnivačkome planu novog katoličkog sveučilišta u Dublinu. Iako je imao velikih poteškoća zbog sudskih tužbi u tzv. slučaju Achilli, Newman je svojom raspravom branio dvije glavne ideje integralnog sveučilišnog obrazovanja nužne za bilo koje autonomno zasnivanje i razvoj znanstvenoga znanja. Moja je namjera u ovome članku izložiti ova dva aspekta. Kao prvo, tu je znanje kao samosvrha u odnosu s učenjem, i kao drugo, njegova obrana mjesta teologije (i religije) među drugim disciplinama u sklopu sveučilišnih kurikula. Ove dvije ideje su ključne bilješke za mnogo važnije pitanje autonomije sveučilišnog obrazovanja i kolegijalnog karaktera znanja. Newmanov originalni diskurs je jedna od epizoda njegove potpune posvećenosti kolegijalnosti obrazovnog procesa. Budući da je sveučilište civilizacijski doseg, a ne pitanje političkih ili drugih hijerarhija, promišljanje obrazovanja bi mogla (ili trebala) biti prekretnica promjene sveučilišnog institucionalnog života. Pravo pitanje nije koliko predmeta treba biti uključeno u kurikule kako bi obrazovanje bilo univerzalno, nego koja je veza između njih. S nekim drugim naglaskom, članak se bavi i događajima u razvoju europskoga sveučilišta posljednjih desetljeća.

Keywords

autonomija; kolegijalnost; obrazovanje; funkcionalni sistemi; liberalno znanje; religija; teologija; sveučilište; John Henry Newman

Hrčak ID:

120138

URI

https://hrcak.srce.hr/120138

Publication date:

17.2.2014.

Article data in other languages: english french german

Visits: 2.949 *