Skip to the main content

Original scientific paper

U početku bijaše riječ: o početnicama i čitanju

Mirjana Lenček ; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Department of Speech and Language Pathology
Jelena Gligora ; SUVAG Polyclinic, Zagreb


Full text: croatian pdf 365 Kb

page 36-44

downloads: 3.802

cite


Abstract

Određenje pismenosti proteže se na kontinuumu od nepismenosti do pismenosti, pri čemu čitanje i pisanje predstavljaju one vještine koje su u osnovi pojma pismenosti. Čitati i pisati daje mogućnosti usvajanja informacija i znanja, širenja spoznaja i napredovanja općenito. Upravo stoga je početak čitanja i pisanja i sustavne poduke u sklopu procesa obrazovanja izuzetno važan period u životu svakog djeteta. Dio toga sustava je i početnica. Raznolikost i konceptualna raznovrsnost, te brojnost početnica koje se koriste i odobrene su za uporabu u našem školskom sustavu pokrenula je niz rasprava o
opravdanosti kako broja tako i strukture nekih početnica. S ciljem poticanja promišljanja o kvaliteti početnica, a usmjereni na procese početnoga opismenjavanja, nastojali smo utvrditi ima li razlika u čitanju i pisanju kod djece prvoškolaca podučavanih različitim početnicama. Kako na obilježja početnoga čitanja i pisanja utječe cijeli niz čimbenika, dobiveni rezultati raspravljeni su u kontekstu
doprinosa izdvajanju bitnih značajki za promicanje kvalitete takve vrste udžbenika. Izdvajajući razlike dobivene na ispitanim grupama djece i opisom nekih kvaliteta korištenih početnica radi se ne samo na podizanju razine početnoga čitanja i pisanja već i
na prevenciji teškoća čitanja i pisanja.

Keywords

početno čitanje; kvaliteta početnica; rizik razvoja teškoća čitanja i pisanja

Hrčak ID:

123967

URI

https://hrcak.srce.hr/123967

Publication date:

1.7.2010.

Article data in other languages: english

Visits: 5.702 *