Skip to the main content

Review article

Suvremenost teorije obrazovanja Ivana Illicha

Sofija Vrcelj orcid id orcid.org/0000-0001-9531-3293 ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Marko Mušanović ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, Rijeka, Hrvatska


Full text: croatian pdf 121 Kb

page 681-694

downloads: 3.397

cite


Abstract

U radu se razmatra suvremenost teorije obrazovanja Ivana Illicha. Polazeći od teze sapere aude Ivan Illich kritički razmatra školski sustav otkrivajući inverzije u zadovoljavanju obrazovnih potreba učenika. Za razliku od škola u kojima je nastava socijalno kontrolirano učenje i život, Ilich se zalaže za demonopolizaciju škola, odnosno druge obrazovne aktivnosti koje učenike neće uokvirivati u razrede , programe , klupe i druge društveno prihvatljive okvire. Illich je preteča virtualne nastave, interneta, wikipedije i mnogih drugih oblika suvremenog obrazovanja koja postoje u prirodnoj i društvenoj čovjekovoj sredini. Mnogi sljedbenici ali i kritičari Ivana Illicha ističu da su njegovi radovi intelektualni testament u kojem je ostavljena drugačija analitička perspektiva modernih institucija. Njegova borba za individuu i kreiranje drugačijih pristupa obrazovanju određena je epimetejskom pedagogijom jer je nastojao stvoriti uvjete koji će promovirati socijalnu pravdu i demokratsko društvo, kao i obrazovanje svima „po mjeri“.

Keywords

epimetejska pedagogija; kritička pedagogija; demonopolizacija; kontrolirano učenje; škola; umreženo društvo

Hrčak ID:

125044

URI

https://hrcak.srce.hr/125044

Publication date:

1.12.2013.

Visits: 5.220 *