Skip to the main content

Professional paper

Prikaz poticanja komunikacije i jezika kod dječaka s visokofunkcionirajućim autizmom

Marija Dukarić ; Osnovna škola Zvonka Cara Crikvenica, Crikvenica
Jasmina Ivšac Pavliša ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju
Sanja Šimleša ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju


Full text: croatian pdf 397 Kb

page 1-9

downloads: 5.779

cite


Abstract

Danas je rapidan porast incidencije poremećaja iz autističnog spektra (PAS), koji se očituju odstupanjem u području socijalnih interakcija i komunikacije te prisutnošću suženih i repetitivnih oblika ponašanja. Upravo su se u području PAS-a dogodile velike promjene izlaskom petog izdanja Dijagnostičkog i statističkog priručnika duševnih poremećaja (DSM-a) 2013. godine. Ovaj rad ima oblik studije slučaja te se pobliže bavi temom visokofunkcionirajućeg autizma (VFA), koji pripada PAS-u, ali dijelu spektra koji ima bolju prognozu i manje uočljive teškoće u navedenoj trijadi obilježja. Rad s dječakom, čiji razvojni profil ukazuje na VFA, proveden je u sklopu stručne logopedske podrške u trajanju od pet mjeseci. Cilj rada s dječakom bio je poboljšanje njegovih komunikacijskih i jezičnih sposobnosti. U središtu rada bili su: smanjenje eholalije u iskazima, poboljšanje pragmatičkih sposobnosti, povećanje jezičnog razumijevanja i ekspresivnog rječnika te povećanje morfosintaktičke složenosti iskaza. Radi praćenja dječakovog napretka i uspješnosti provedene podrške, rad s dječakom je sniman, a videosnimke transkribirane i analizirane. Korištena je i ljestvica koju je ispunila dječakova majka. Uvidom u podatke ustanovljeni su pomaci u svim spomenutim aspektima komunikacije i jezika. Navedeno upućuje na važnost interakcije različitih čimbenika - od uključivanja djece u razvojno primjerenu stručnu podršku, važnosti boravka u predškolskoj skupini, važnosti razvoja partnerskog odnosa s roditeljima do važnosti poticanja komunikacije i jezika koji onda posljedično mogu dovesti i do boljeg povezivanja s vršnjacima i kvalitetnijih socijalnih vještina.

Keywords

poremećaji iz autističnog spektra; visokofunkcionirajući autizam; komunikacijske i jezične sposobnosti; stručna logopedska podrška

Hrčak ID:

131470

URI

https://hrcak.srce.hr/131470

Publication date:

23.12.2014.

Article data in other languages: english

Visits: 8.610 *