Skip to the main content

Original scientific paper

Provjera nekih teorijskih objašnjenja efekta sadržaja kod Wasonovog zadatka odabira

Darko Lončarić


Full text: croatian pdf 443 Kb

page 46-68

downloads: 915

cite


Abstract

U radu su navedeni brojni pokušaji objašnjenja odgovora koje ispitanici daju na tematskim verzijama
Wasonovog zadatka odabira. Predmet ovog istraživanja je usporedba teorije socijalnog ugovora
(Cosmides, 1989; Cosmides i Tooby, 1992) i teorije razumijevanja zadatka (Liberman i Klar, 1996) kroz kritične testove na kojima navedene teorije predviđaju suprotne odgovore ispitanika. Prema teoriji socijalnog ugovora, razumijevanje pravila u smislu socijalne razmjene odgovorno je za učestalije javljanje logički točnih odgovora na zadatku, što se još naziva i efektom sadržaja. S druge strane, teorija razumijevanja zadatka smatra da su za efekt sadržaja odgovorni specifični elementi u tekstu koji utječu na to kako će ispitanik razumjeti zadatak, što može inhibirati ili facilitirati davanje logički točnih odgovora. S ciljem provjere navedenih teorija, u različitim verzijama zadataka varirano je prisustvo i odsustvo socijalnog ugovora te prisustvo i odsustvo inhibirajućih i facilitirajućih elemenata. U istraživanju je sudjelovalo 98 studentica i 27 studenata s raznih fakulteta Sveučilišta u Rijeci. Rezultati ukazuju na zaključak da se odgovori ispitanika i pojava efekta sadržaja mogu bolje objasniti teorijom socijalnog ugovora, dok elementi iz teorije razumijevanja zadatka ne mogu sami po sebi izazvati klasičan efekt sadržaja i imaju minimalan utjecaj na odgovore ispitanika.

Keywords

Wasonov zadatak odabira, logika, deduktivno rezoniranje

Hrčak ID:

12651

URI

https://hrcak.srce.hr/12651

Article data in other languages: english

Visits: 1.702 *