Skip to the main content

Preliminary communication

KONKURENTNOST LUKE NA KRUZ TRŽIŠTU: PRIMJER LUKE DUBROVNIK

Deša Rathman ; Ploče Port Authority
Katarina Varez ; Dubrovnik Port Authority


Full text: croatian pdf 442 Kb

page 113-136

downloads: 1.346

cite


Abstract

U slučaju pomorskih krstarenja, ono što pojedini aranžman čini privlačnim je izbor itinerara (plovidbenog puta) s usputnim lukama pristajanja. Međutim, ovaj se oblik turističkog proizvoda sastoji također i od niza elemenata ponude koji se generiraju na brodu. Na važnosti ovih elemenata se sve više inzistira pa se tako razvijaju brodovi – destinacije čija je osnovna karakteristika raznovrsnost i količina dodatnih sadržaja, pored onih osnovnih smještajnih i ugostiteljskih. Ipak, bez obzira na ovu karakteristiku razvojnog trenda krstarenja, destinacije uključene u itinerar uvijek će ostati primarni činitelj
privlačnosti pojedinog aranžmana. Odabir destinacije, te uključivanje u pojedine itinerare ovisi o zadovoljavanju niza kriterija. Promatrano sa pozicije upravljačke strukture destinacije, zadovoljavanje potrebe za pozicioniranjem na tržištu pomorskih krstarenja iziskuje poznavanje konkurentskog okruženja, kao i činitelja konkurentnosti, te važnost
njihove uloge prilikom odabira. U uvjetima izrazite dinamike tržišta pomorskih krstarenja te intenzivne borbe za tržišnu poziciju, biti će sve važnije zadržati konkurentnost. Konkurentnost turističke destinacije
predstavlja sposobnost destinacije da udovolji zahtjevima potrošača/posjetitelja uspješnije od konkurencije, te da pruži zadovoljavajuću vrijednost za novac. Osnovni činitelj konkurentnosti destinacije za pomorska krstarenja je turistički resurs. Dubrovnik
raspolaže s turističkim resursom, tj. kulturno – povijesnom baštinom čija je vrijednost odavno priznata i prepoznata u svijetu. Turizam pomorskih krstarenja postavlja specifične zahtjeve pred destinaciju pa je valorizira u skladu s mogućnostima iskorištavanja destinacije za što kvalitetnije poludnevne ili cjelodnevne posjete. Dubrovnik u velikoj mjeri odgovara ovim zahtjevima. Potreba za definiranjem politike razvoja turizma pomorskih krstarenja u Dubrovniku temelji se na nužnosti spoznaje o trenutnim pozicijama, prirodi i zakonitosti,
te međusobnim odnosima pojedinih pojava u sklopu tržišta. Spoznaja konkurentske pozicije, te mogućnosti i načina utjecaja na daljnji razvoj od velike je važnosti u kontekstu oblikovanja smjernica za budućnost. Komparativna analiza lučkih pristojbi i naknada u destinacijama Sredozemlja koje su označene kao Dubrovniku konkurentne destinacije
pokazala je da je Dubrovnik veoma konkurentan s gledišta ovog činitelja. Konkurentnost luke na tržištu pomorskih krstarenja ne može promatrati izolirano od turističkog proizvoda destinacije koji predstavlja primarni uvjet za uključivanje u ovo tržište pa je u analizu su uključeni i činitelji koji se odnose na prikladnost destinacije za pomorska krstarenja.

Keywords

konkurentnost luke; lučki sustav; tarifna politika; turistički proizvod destinacije

Hrčak ID:

133237

URI

https://hrcak.srce.hr/133237

Publication date:

22.12.2014.

Article data in other languages: english

Visits: 2.565 *