Skip to the main content

Original scientific paper

Kurikulum pedagoške izobrazbe i interkulturalne kompetencije učitelja

Neven Hrvatić ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju
Elvi Piršl ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Puli Odsjek za talijanski jezik i književnost


Full text: croatian pdf 320 Kb

page 251-265

downloads: 1.871

cite

Full text: english pdf 156 Kb

page 252-252

downloads: 345

cite

Full text: german pdf 155 Kb

page 266-266

downloads: 336

cite


Abstract

Iako je danas položaj učitelja u suvremenoj školi temeljno drugačiji nego u ranijim razdobljima, neka od dominantnih područja primjene novog načina izobrazbe — ali i osposobljavanja i stručnog usavršavanja učitelja — zajedničke su bez obzira na specifičnosti obrazovnih politika, a to su: povijesni i tradicionalni razvoj izobrazbe učiteljstva, kulturne i političke perspektive poučavanja i učenja, stupanj profesionalne autonomije te kurikularne promjene. Također, postoje opće smjernice za izradu koncepcije i strukture kurikuluma izobrazbe učitelja koje se mogu odrediti prema različitim pristupima: uzastopni/sukcesivni model, usporedni model i integrirani model. Temeljne odrednice kurikuluma pedagoške izobrazbe učitelja rezultat su suodnosa teorijskog pristupa (znanja) i potrebnih nastavnih umijeća. Budući da promjene u sustavu izobrazbe učitelja proizlaze iz potrebe profesionalizacije obrazovanja kao značajnog faktora razvoja, obrazovanju učitelja potrebno je prilaziti kao cjelovitom, otvorenom, dinamičnom i trajnom procesu. Pitanje interkulturalne kompetencije postaje sve važnije tijekom posljednjih godina pojavom globalizacije i svjetskih kontakata ne samo među velikim kompanijama, organizacijama i pojedincima, koji se ne mogu zamisliti bez uspješne komunikacije, već posebno u okviru odgojno-obrazovnog sustava. Razvijanje interkulturalne kompetencije dugotrajan je i cjeloživotan proces. U tom odgojno-obrazovnom procesu posebnu ulogu ima škola, odnosno učitelji. Raspravljajući o projekciji učitelja s interkulturalnim osobinama u radu se objašnjava važnost kognitivne, emocionalne i ponašajne dimenzije tako obrazovane osobe. Uloga učitelja trebala bi biti u osposobljavanju učenika za komunikaciju i prihvaćanje ljudi koji su različiti od njega, kako bi se osjećao dostojnim i ravnopravnim članom zajednice kojoj pripada. Taj cilj se može ostvariti kvalitetnim pedagoško-psihološkim, didaktičkim i stručnim obrazovanjem koje će učitelju omogućiti što bolju fleksibilnost, kreativnost ali i prilagodbu u složenim i zahtjevnim odgojno-obrazovnim situacijama.

Keywords

pedagoška izobrazba učitelja; škola; učitelj; interkulturalna kompetencija; kurikulum

Hrčak ID:

139325

URI

https://hrcak.srce.hr/139325

Publication date:

19.12.2005.

Article data in other languages: english german

Visits: 5.445 *