Business Excellence, Vol. 9 No. 1, 2015.
Review article
ULOGA DISTRIBUTIVNE TRGOVINE U STVARANJU DODANE VRIJEDNOSTI U BRČKO DISTRIKTU BiH
Fatima Ribić
; Skupština Brčko distrikta Bosne i Hercegovine
Abstract
Distributivna trgovina obuhvaća sve oblike trgovačkih aktivnosti, počevši s nabavkom robe od proizvođača, pa sve do njezine prodaje krajnjem potrošaču. U državama ili njezinim političko-administrativnim jedinicama predstavlja jedan od najznačajnijih gospodarskih sektora. U ovom radu razmatra se uloga distributivne trgovine u stvaranju dodane vrijednosti u Brčko distriktu BiH. Prvo su objašnjene osnovne karakteristike distributivne trgovine kao gospodarske aktivnosti i koncept dodane vrijednosti. Nakon toga je obavljena kvantitativna analiza podataka o stvorenoj dodanoj vrijednosti u sektoru distributivne trgovine i njegovim podsektorima (trgovina motornim vozilima, trgovina
na veliko i trgovina na malo) u Brčko distriktu BiH, Bosni i Hercegovini, Europskoj uniji i njezinim državama članicama i utvrđeni odgovarajući pokazatelji. Zatim je obavljena komparativna analiza dobivenih pokazatelja i izvedeni zaključci o ulozi distributivne trgovine u stvaranju dodane vrijednosti u Brčko distriktu BiH. Rezultati istraživanja pokazuju veliki značaj ove gospodarske aktivnosti za stvaranje društvenog bruto proizvoda u Brčko distriktu BiH. Više od 1/3 dodane vrijednosti u nefi nancijskim gospodarskim aktivnostima,
tj. oko 1/4 dodane vrijednosti u cijelom gospodarstvu Brčko distrikta BiH stvara se u distributivnoj trgovini. Mogući razlozi za to su veliki broj kupaca (krajnjih potrošača) iz manjih okolnih općina koji svoje kupovine obavljaju u Brčko distriktu BiH, kao i manji doprinos prerađivačke industrije stvaranju dodane vrijednosti.
Keywords
dodana vrijednost; distributivna trgovina; trgovina na malo; trgovina na veliko
Hrčak ID:
139872
URI
Publication date:
15.6.2015.
Visits: 2.275 *