Skip to the main content

Review article

Odraz teološkog poimanja žrtve Kristove kao pomirbene žrtve na književno djelo - Sveti hvalospjevi Alessandra Manzonija i film Pasija Mela Gibsona

Mirna Čudić orcid id orcid.org/0000-0001-8652-6975


Full text: croatian pdf 143 Kb

page 179-195

downloads: 642

cite


Abstract

Svrha je ovoga članka promišljanje o Božjem povijesnom dolasku među ljude i dragovoljnom podvrgavanju patnji i smrti, začudnom događaju dohvatljivom isključivo očima vjere, mnogo puta pretočenom u raznovrsne umjetničke medije. U nastavku članka bit će istražen odraz ove temeljne vjerske istine na vjerničku i umjetničku svijest talijanskog romantičara Alessandra Manzonija u Svetim hvalospjevima (Inni sacri), kao i američkog redatelja Mela Gibsona u filmu Pasija (The Passion of the Christ), a njihove će osebujne vizije biti sagledane kroz prizmu katoličke teologije. Dok Manzonijeva umjetnička vizija ima za polazište teologiju satisfakcije sv. Anselma od Canterburyja, tijekom stoljeća obremenjenu iskrivljenim predodžbama kad je riječ o odnosu između božanskog milosrđa i pravde, te – unatoč tome – kulminira u pouzdanju u Božje milosrđe, naslućeno u dragovoljnom samopredanju, Gibsonov je vizualno-narativni stil tendenciozno prilagođen tradicionalnoj katoličkoj pasionskoj pobožnosti, uključujući i utjecaje mističke prakse razmatranja vlastite grešnosti naspram požrtvovne Božje ljubavi, promatrane u prolivenoj Krvi. U ključu teoloških soterioloških tumačenja, međutim, raskrinkava se opasnost iskliznuća u ritualizirani govor o potrebi krvavog zadovoljenja božanske pravde, kojim je promašen istinski smisao neopozive dobrohotnosti Božje ljubavi očitovane u kenotičnom samopredanju.

Keywords

Alessandro Manzoni; Mel Gibson; Muka Isusova; soteriologija; kenoza

Hrčak ID:

142225

URI

https://hrcak.srce.hr/142225

Publication date:

23.7.2015.

Article data in other languages: english

Visits: 1.746 *