Professional paper
Znanstveno pitanje : Radionica Lorenza di Credija ili?
Helena Zorčić
; Muzej Mimara, Zagreb
Abstract
Jedan od najtežih znanstvenih problema u slikarstvu je
dokazivanje “ruke” koja je naslikala djelo vrlo srodno utvrđenom
izvorniku poznatog starog majstora. Takvo se djelo naziva
pripisano. Dalje dolazi - radionica,, ili učenik način, stil, škola,
sljedbenik, krug. Krajnji ishod udaljavanja jest kopija ili falsifikat.
U Muzeju Mimara u Zagrebu nalazi se slika s oznakom
radionice Lorenza di Credija ( Firenca 1459. -1537.) Marija s
djetetom i sv. Ivanom Krstiteljem, (ulje na platnu).
Izvorno djelo prema kojemu je bez sumnje nastala slika iz Muzeja
Mimara je tondo Lorenza di Credija nastao oko 1480. iz
Staatliche Kunsthalle Karlsruhe u Njemačkoj: Marija obožava
Dijete s dječakom sv. Ivanom Krstiteljem.
Usporedbom ova dva djela se vidi da je riječ o ruci drugog
slikara, ne samo zbog oblog oblika nego i zbog sasvim različitog
krajolika u pozadini, autor je masivnijim zidom vise zatvorio di
Credijev prozračni prostor.
Slika iz Muzeja Mimara začuđuje neujednačenošću rada, dječaci
su naslikani s izuzetnom vještinom i većim crtaćkim umjećem od
Madone.
Navedeni problem postaje složeniji ukoliko izvornu zagrebačku
sliku usporedimo sa srodnim slikama tondima u Gemaldegalerie
u Berlinu i u Metropolitan Museum ofart u New Yorku.
Stilsko morfološko i ikonografsko istraživanje slike iz Muzeja
Mimare nije dovoljno. Potrebne su i analize restauratora i
međunarodna suradnja. Analiza boje, pigmenta, podloge mogla bi
potvrditi atribuciju radionici Lorenza di Credija ili ukazati na
kasniju kopiju tj. vezu s majstorovom školom.
Keywords
Ikonografsko istraživanje; Povijest umjetnosti; Credi, Lorenzo di; Muzej Mimara (Zagreb)
Hrčak ID:
143019
URI
Publication date:
10.7.1999.
Visits: 951 *