Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.21464/mo42.222.95115

Humanističko obrazovanje kao posljednja svrha ljudskog opstanka

Darija Rupčić orcid id orcid.org/0000-0003-2235-1410 ; Faculty of Humanities and Social Sciences, Josip Juraj Strossmayer University Osijek, Croatia


Full text: croatian pdf 338 Kb

page 95-115

downloads: 1.717

cite


Abstract

Namjera je rada istaknuti važnost humanističkog ideala obrazovanja onako kako su ga shvaćale plejade velikih mislitelja i filozofa 18. i 19. stoljeća. Čini se da temeljene vrijednosti i san prosvjetiteljstva o sveobuhvatno samoobrazovanom i emancipiranom pojedincu u ovome našemu ‘društvu znanja’ polako odumiru. Svođenjem obrazovanja na izobrazbu ono postaje nešto strano i izvanjsko ljudskome duhu. akademskim se zajednicama diljem Europe i svijeta osjeća snažan zaokret i odricanje od temeljnih humanističkih ideja obrazovanja. Mnogo toga što se propagira i proklamira pod sintagmom ‘društva znanja’ čini se retoričkom frazom. Brojne reforme obrazovanja vodile su i vode njegovoj ekonomizaciji i komodifikaciji, čime se temeljne humanističke vrijednosti i ideali izvrću i izdaju te time uloga kritičkog subjekta postaje gotovo nemogućom. Ako su osnovni zadaci sveučilišta traženje i predaja istine, onda oni nisu mogući ako za svoju posljednju svrhu nemaju odgoj i obrazovanje cjelokupnog čovjeka, koji su konstitutivni momenti ljudskosti i humaniteta. Koristeći se brojnim izvorima na spomenutu temu, a ponajprije iznesenim poimanjima ideje obrazovanja, očekivani doprinos rada ide u smjeru mogućnosti ponovnog otkrivanja i revaloriziranja humanističke i prosvjetiteljske ideje odgoja i obrazovanja.

Keywords

obrazovanje (Bildung); znanje; ideja sveučilišta; humanistički odgoj i obrazovanje; neoliberalni kapitalizam

Hrčak ID:

158555

URI

https://hrcak.srce.hr/158555

Publication date:

26.4.2016.

Article data in other languages: english

Visits: 3.923 *