Skip to the main content

Original scientific paper

Sociolingvistički pogled na jezik čitanaka u 80-im godinama 20. stoljeća

Lidija Bakota ; Faculty of Education, Josip Juraj Strossmayer University of Osijek


Full text: croatian pdf 604 Kb

downloads: 1.104

cite

Full text: english pdf 474 Kb

page 28-52

downloads: 614

cite


Abstract

Jezik je bitna odrednica identiteta nekoga naroda. U jeziku, ponajprije u njegovu leksičkome sloju, zrcale se društveno-povijesne promjene jednoga naroda.To znači da se jezik razvija prateći povijesna i društvena zbivanja određenoga vremena. Drugu je polovicu 20. stoljeća u južnoslavenskoj filologiji obilježio proces serbokroatizma, tj. težnja za stvaranjem jednoga srpskohrvatskoga jezika. Politički je leksik počeo snažno prodirati u područje javne uporabe jezika, što se odrazilo i na njegovu pojavnost u udžbeničkim tekstovima, postajući njegov sastavni, nezaobilazni dio. Predmet je ovoga rada analiza ideološki uvjetovanog leksika u čitankama za mlađu školsku dob, koje su bile u uporabi u 80-im godinama 20. stoljeća. U radu su se kvantitativno i kvalitativno analizirali udžbenici/čitanke kako bi se dobili odgovori na pitanja: promiču li tekstovi u analiziranim čitankama vrijednosti političkoga sustava SFRJ, jesu li u njima zastupljeni leksemi političkoga diskursa, tzv. ideologemi te koje su mogućnosti ilustrativnoga prijenosa ideološkoga literarnog sadržaja u likovni izraz. Udžbenik/čitanka kao važan izvor znanja može pridonijeti promidžbi držvanopolitičkih vrijednosti vladajućega režima, u ovome slučaju promidžbi jugoslavenske komunističke vlasti.

Keywords

analiza udžbenika; serbokroatizam; politički leksemi – ideologemi

Hrčak ID:

169752

URI

https://hrcak.srce.hr/169752

Publication date:

12.12.2016.

Article data in other languages: english

Visits: 3.202 *