Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.31141/zrpfs.2017.54.123.013

Les modes non juridictionnels de règlement des litiges en droit administratif français

Daniel Chabanol


Full text: french pdf 240 Kb

page 13-22

downloads: 4.936

cite


Abstract

Uvod: Vansudsko rješavanje sporova s upravom ne treba i ne smije nikoga lišiti njegovog prava da zatraži od suca da riješi taj spor. Mirenje (ili medijacija) ni na koji način ne smije dovesti do obvezujućeg rješenja za jednu stranu, ako ista na to ne pristaje.

I/ Francuski regulatorni i sudski okvir nije baš sklon vansudskom načinu rješavanja sporova. Javno pravo je „tvrdo“ pravo i ostavlja neznatnu marginu diskrecije u kojoj bi se mogli razviti napori za mirenje koji bi uobičajeno trebali dovesti do „uzajamnih i uravnoteženih ustupaka“.
Osim toga, ustupak koji podrazumijeva prihvaćanje odricanja od dijela prava, različita tijela za kontrolu javne vlasti, a u općenitijem smislu i građani, s nepovjerenjem smatraju „dogovorom između prijatelja“.
Prema tome, rijetko se primjenjuje, a naročito zbog toga što se razvijanjem takvog manevarskog prostora narušava načelo predvidljivosti.
Sudska praksa je, čini se, oklijevala između 1971. i 2002. u pogledu mogućnosti rješavanja sporova, a bez nje mirenje nije moguće.

II/ Ipak je poželjno da se ostavi prostor za mirenje. Budući da pravno i normativno okruženje postaje sve složenije, postojanje prostora za mirenje uvjetuje povjerenje koje građani trebaju imati u pravni sustav. Ako je pravni sustav samo sudski, pa prema tome nužno strog i dugotrajan, ubrzo će se građanima učiniti otuđenim od njihovih briga.
Postupak mirenja i nagodba koja se postiže ipak moraju biti u skladu sa strogim metodološkim zahtjevima ako želimo izbjeći da se pretvore u loše dogovore. Zahtjevi se odnose na transparentnost i obrazloženje nagodbe, na kompetentnost miritelja, na njihovu neovisnost i nepristranost.

Zaključno: razvoj mirenja također zahtjeva novi pristup u pravnim odnosima i u zadaći sudaca. Suci bi trebali dati samo tumačenje norme koja se nalaže, te provjeriti, ako se to osporava, prelazi li pomirbeno rješenje granice prihvatljive fleksibilnosti.

Keywords

Francuska; francusko upravno pravo; izvansudsko rješavanje sporova

Hrčak ID:

175793

URI

https://hrcak.srce.hr/175793

Publication date:

23.2.2017.

Article data in other languages: english french

Visits: 7.542 *