Skip to the main content

Preliminary communication

https://doi.org/10.20867/thm.3.1.10

Struktura vanjske trgovine zemalja članica Alpe-Jadran

Schapour Zafarpour ; Zentrum für Auslandsstudien, Wirtschaftsuniversität Wien, Österreich
Vito Bobek ; Wirtschaftsfakultät der Universität Maribor, Slowenien


Full text: german pdf 12.854 Kb

page 101-158

downloads: 523

cite


Abstract

Značenje konkurentnosti određenog tržišta očitava se kroz “constant market share” analizu izvoza. Takva analiza izdvaja promjene u udjelu neke zemlje na međunarodnom tržištu, na promjene dobara i regionalnog “efekta tržišta”, kao i “efekta” udjela na tržištu. Prema takvoj analizi, tri faktora mogu se odrediti prema periodima za svaku promjenu udjela na tržištu jedne zemlje u svjetskom uvozu, (pri čemu su svi podaci navedeni prema odgovarajućim cijenama):
• Regionalni efekt tržišta: Određen je prema regionalnoj strukturi zemlje. Također pokazuje u kolikoj je mjeri izvoz jedne države utemeljen na relativnom porastu istog, tj. koncentriran na slabom porastu tržišta.
• Struktura dobara- efekt tržišta: Mjeren kao razlika između porasta međunarodne trgovine i svakog porasta međunarodne trgovine koji je direktno pogođen strukturom dobara za izvoz te određene zemlje/države. Također pokazuje u kolikoj je mjeri izvoz jedne države usmjeren
na porast ili pad međunarodne trgovine dobara.
• Rezidualni (udio tržišta)- efekt: Izračunava se kao “residium” i navodi mogućnost zadržavanja pozicije svake zemlje/države u pogledu udjela na tržištu kroz faktore konkurentnosti kao što su kvaliteta, cijena, marketing, itd.
Također sadrži i druge faktore koji nisu određeni tržištem, kao što su diskriminacija unutar trgovine ili vanjski neočekivani udari.

Keywords

“Constant marketing share”; efekt tržišta; efekt udjela na tržištu; faktori udjela na tržištu

Hrčak ID:

182372

URI

https://hrcak.srce.hr/182372

Publication date:

30.6.1997.

Article data in other languages: german

Visits: 1.443 *